tel./fax.: (033) 877-16-16
A A A

IMG 20191120 0949511„MasterChef Junior, czyli warsztaty kulinarne w przedszkolu”


Zapraszanie dzieci do wspólnego gotowania

jest jedną z dróg
do nauki zdrowego odżywiania!

Gotowanie z dziećmi to niedoceniane, a jakże wartościowe zajęcie! To nie tylko ogromna frajda i radość, ale również nauka i przełamanie barier związanych z obawą przed niektórymi grupami żywności. Najlepszy sposób, aby zapoznać dzieci z wartościowymi produktami oraz zachęcić do ich spożywania, to nauka poprzez zabawę oraz wspólne gotowanie!
Dnia 20 listopada 2019 r. grupa 5-latków z Gminnego Przedszkola Samorządowego w Makowie Podhalańskim uczestniczyła w warsztatach kulinarnych zorganizowanych we współpracy z firmą Smakołyk.
Dzięki warsztatom przedszkolaki miały szansę zwiedzić przedszkolną kuchnię, w której codziennie przygotowywane są dla nich zdrowe i pyszne posiłki, dotknąć, powąchać i obejrzeć z bliska artykuły spożywcze.
Mali kucharze wałkowali ciasto, wykrawali z foremek ciasteczka o fantazyjnych kształtach, smarowali chlebek masełkiem i stroili kolorowe kanapeczki.

21 listopada br. w Liceum Ogólnokształcącym w Suchej Beskidzkiej odbyło się Powiatowe Dyktando Ortograficzne organizowane przez Gminny Ośrodek Kultury w Stryszawie oraz Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej.
Naszą szkołę reprezentowało dwoje uczniów:
w kategorii młodzieżowej - Milena Tomczak z kl. VIIb,
w kategorii dziecięcej - Maciej Jurek z kl. VId.
Milena Tomczak zajęła I miejsce w kategorii młodzieżowej.
Dziękujemy za udział i gratulujemy sukcesu!

W dniach 5 – 6 listopada br. odbył się szkolny konkurs ortograficzny dla uczniów klas IV – VI oraz VII – VIII. Wzięło w nim udział 14 uczniów.

Wyniki konkursu:
Kategoria wiekowa: klasy IV – VI:
I miejsce: Maciej Jurek – kl. VId
II miejsce: Marcin Orędarz – kl. VIc
III miejsce: Kacper Jurek - kl. Vb

Kategoria wiekowa: klasy VII– VIII:
I miejsce: Milena Tomczak – kl. VIIb
II miejsce: Konrad Laskoś – kl. VIIa
III miejsce: Karolina Kubasiak - kl. VIIIa

Uczniowie, którzy zajęli I miejsca, wezmą udział w Powiatowym Dyktandzie Ortograficznym.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy. Zwycięzcom gratulujemy.

Organizatorzy

Dzieci uczą rodziców – rozpoczynamy nową przygodę!


Nasza szkoła, a dokładnie klasy I – III biorą udział w objętej honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej ogólnopolskiej trwającej do końca roku szkolnego 2019/2020 akcji edukacyjnej pod nazwą „Dzieci uczą rodziców”. Jej celem jest wsparcie procesu edukacji najmłodszych, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy będące przedmiotem lekcji przeprowadzonych podczas akcji.
W ramach tego przedsięwzięcia nasza placówka każdego miesiąca będzie otrzymywać drogą elektroniczną materiały do przeprowadzenia lekcji na tematy związane z bezpieczeństwem (w szkole/przedszkolu, na drodze, podczas zimowego i letniego wypoczynku, w internecie), ekologią, historią, sportem i promocją zdrowego trybu życia czy astronomią. Każda lekcja będzie się składać z dwóch części: w pierwszej nauczyciele, wykorzystując otrzymane materiały i wiedzę własną, wprowadzą dzieci w tematykę zajęć, zaś w drugiej dzieci będą miały do wykonania zadanie przygotowane przez organizatora. Może to być pokolorowanie obrazka, prosta łamigłówka czy rebus. Następnie dzieci zabiorą obrazek do domu i pokazując rodzicom, zachęcą ich do rozmowy na temat poruszony podczas lekcji w ramach akcji „Dzieci uczą rodziców”.
Udział w akcji jest darmowy. W trakcie trwania całej akcji przewidziano konkursy z nagrodami dla dzieci i uczestniczących placówek.
Regulamin akcji jest dostępny na platformie zgłoszeniowej: 
www.edu.crl.org.pl
#DzieciUcząRodziców

Wychowawcy klas I - III

IMG 20191108 090614

Pierwsze śniadanie jest dla dzieci najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia – przypominają eksperci. 8 listopada w Polsce jest obchodzony Dzień Zdrowego Śniadania.
Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania zainicjował w 2007 r. ówczesny komisarz Unii Europejskiej ds. zdrowia Markos Kyprianou. Jego celem jest zachęcenie dzieci do zdrowego odżywania się.
„Pierwsze śniadanie jest dlatego tak ważne, bo po przespanej nocy poziom glukozy we krwi jest niski, a jeśli dziecko nie zje porannego posiłku, może się on dodatkowo obniżyć. Upośledza to funkcje komórek całego organizmu, ale szczególnie komórek nerwowych mózgu i wpływa niekorzystnie na procesy poznawcze, w tym na tempo przypominania sobie zdobytych wiadomości” – powiedziała PAP prof. Halina Weker, kierownik Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka (IMiD) w Warszawie.
Z badań wynika, że uczniowie, którzy spożywają prawidłowo skomponowane śniadanie, szybciej pracują na lekcjach, popełniają mniej błędów, mają więcej pomysłów i uzyskują lepsze wyniki w testach na sprawność fizyczną.
Jedzenie śniadań zmniejsza także ryzyko nadwagi i otyłości. „Jeśli spożywamy poranne posiłki, pula naszych zasobów energetycznych w ciągu dnia jest rozłożona bardziej prawidłowo. Nieregularne jedzenie to jeden z czynników ryzyka odkładania się nadmiaru tkanki tłuszczowej” – wyjaśniła prof. Weker.
Uczniowie klas 1-3 naszej szkoły przygotowali i zjedli wartościowe śniadanie w klasie, a przy okazji w formie zabawy poznali zasady zdrowego żywienia opracowane przez ekspertów z IMiD i dowiedzieli się, dlaczego warto każdego dnia przed wyjściem do szkoły zjeść śniadanie.

Aleksandra Zając

zdr23 października w czasie sesji Rady Miasta w Makowie Podhalańskim Komendant Powiatowy Policji w Suchej Beskidzkiej insp. Dariusz Drobny w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie nadinsp. dra Krzysztofa Pobuty wręczył naszej szkole Certyfikat „Szkoły Promującej Bezpieczeństwo”. Certyfikat został przedłużony o kolejne lata tj. edycja 2019 -2024.
Program „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo” jest jednym z elementów Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa realizowanej od 2004 r. na terenie Krakowa przez Komendę Wojewódzką Policji. Istotą ZPB jest zmiana mentalności oraz świadomości na temat przyczyn zjawisk patologicznych, ich mechanizmów, możliwości rozwiązywania problemów i roli w tym procesie Policji i innych podmiotów.
Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa jest narzędziem traktującym sprawy bezpieczeństwa kompleksowo – nie tylko chodzi o zagrożenie przestępczością, ale też o patologie społeczne, zagrożenia infrastrukturalne w ruchu drogowym, o budowanie tzw. bezpiecznej przestrzeni. Program zakłada w szczególności promocję oraz kształtowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów.
Celem działań szkoły oraz jej partnerów jest promocja i kształtowanie bezpieczeństwa.
Od dwóch lat nasza szkoła posiadała Certyfikat Szkoły Promującej Bezpieczeństwo, co dowodzi, że zadania z zakresu profilaktyki i bezpieczeństwa są realizowane skutecznie. Obserwacje, rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz badania ankietowe potwierdzają, że uczniowie w naszej szkole czują się bezpiecznie. Na bieżąco monitorowane jest zachowanie uczniów, w celu przeciwdziałania zrachowaniom ryzykownym, a w razie ich wystąpienia – minimalizowania ich skali i skutków.
Aby przedłużyć ważność Certyfikatu w Zespole Szkół, cały czas podejmujemy działania w celu poprawienia bezpieczeństwa przebywającej w placówce młodzieży. Realizujemy opracowany przez nas Szkolny Program Profilaktyczny, na bieżąco diagnozujemy potrzeby uczniów, nauczycieli i rodziców związane z ich poczuciem bezpieczeństwa oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli w zakresie wychowania. Pracujemy nad kształtowaniem pozytywnych postaw dzieci i młodzieży.
Posiadanie certyfikatu to nie tylko wyróżnienie, ale przede wszystkim obowiązek podejmowania dalszych działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa.

Podkategorie