tel./fax.: (033) 877-16-16

„Jest karnawał.
W karnawale wszyscy urządzają bale.
To tradycja bardzo stara – strojów pięknych co niemiara!
Niech się bawią duzi, mali
zgromadzeni na tej sali”.

dsc 0550

 

INTEGRACJA PEŁNĄ PARĄ

22 lutego 2019r. w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim zorganizowano imprezę integracyjną pod wdzięczną nazwą; „Karnawałowy Zawrót Głowy”. Inicjatorami dziewiątego już spotkania byli harcerze makowskiej szkoły. Na bal licznie przybyli goście reprezentujący zaprzyjaźnione placówki – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Makowie Podhalańskim, Ośrodek Rehabliltacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Juszczynie, Szkołę Podstawową z Żarnówki oraz Szkołę Podstawową z Grzechyni.

Ideą spotkania było propagowanie szeroko pojętej integracji. Celem integracji powinno być bowiem powszechne braterstwo, które wdroży do życia każdego uczestnika radość, wzajemne zrozumienie i solidarność. „Niech ten wspólnie spędzony czas pozostawi w naszych sercach niezatarte wspomnienia wielkiej radości i wzajemnej akceptacji. A my dorośli, patrząc na zabawę dzieci, uczmy się od nich spontaniczności i radości życia” – mówiła harcerka, która powitała gości.
Dyrektor Zespołu Szkół mgr inż. Artur Piórkowski w swoim uroczystym przemówieniu również serdecznie zapraszał wszystkich zgromadzonych do zabawy.

W tym niezwykłym dniu hala sportowa przeistoczyła się w magiczną krainę pełną różnobarwnych postaci. Kreacje przebierańców, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, budziły podziw, a niekiedy nawet przerażenie. Bal rozpoczął się wspólnym wykonaniem poloneza - narodowego polskiego tańca, dawniej nazywanego tańcem dworskim. Wszyscy bawili się doskonale, bo humor dopisywał zarówno dzieciom, wychowawcom, jak i rodzicom. Animatorzy zachęcali do różnych zabaw, korowodów i tanecznych kółeczek. Nawet dorośli w towarzystwie dzieci i młodzieży dobrze się bawili, wspomnieniami wracając do lat dzieciństwa. Wszędzie widać było uśmiechnięte twarze, a jak powszechnie wiadomo, uśmiech dziecka jest najważniejszy. Nasze serca przepełniały się radością, gdy na parkiecie dostrzec było można dziesiątki uradowanych dzieciaków.
W czasie przerwy wszystkich zaproszono na poczęstunek, który zorganizowali uczniowie, harcerze oraz ich rodzice.
Jednak przyjemne inicjatywy szybko się kończą. Nasz bal także dobiegł końca, ale my już zapraszamy na kolejny w przyszłym roku.

Organizatorzy

UJ zdjęcie

W dniu 21.02.2019r. klasa Vc z naszej szkoły pojechała na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie na Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej na warsztaty w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Celem tych warsztatów było kształtowanie kompetencji matematycznych oraz naukowo-technicznych w ramach przedmiotów matematyka, fizyka oraz przedmiotów przyrodniczych z wyższego poziomu ich opanowania, tj. umiejętności oraz postaw, nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów oraz rozwijanie myślenia praktycznego i abstrakcyjnego, rozwijanie umiejętności współpracy z innymi, ćwiczenie skupiania uwagi i cierpliwego poszukiwania właściwej drogi. Tematami warsztatów były: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas zajęć dzieci wykonywały mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze uczniowie oglądali zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów a także poznali na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek, ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy, którą na pewno wykorzystamy na lekcjach matematyki, biologii, przyrody, a także omówimy ją i podsumujemy na zajęciach z wychowawcą.


Katarzyna Melzer

logoetwinning 300


Udział w międzynarodowych projektach na dobre stał się tradycją w Zespole Szkół – Szkole Podstawowej nr 1 w Makowie Podhalańskim. W tym roku uczniowie tej szkoły biorą udział w kolejnym projekcie eTwinning - edukacyjnym projekcie Unii Europejskiej, który za pośrednictwem Internetu i przy wykorzystaniu TIK pozwala na wymianę myśli i doświadczeń. Dzieci tym razem sprawdzają swoje umiejętności w użyciu języka angielskiego oraz różnych aplikacji i programów, np. Voki, Canva, Padlet, Prezi, Video Maker, itp.
Uczniowie ze szkół z: Turcji, Słowenii, Portugalii, Włoch, Bułgarii, Rumunii, Albanii, Macedonii i Polski poznają w ten sposób swoje kraje, miasta i szkoły. W Zespole Szkół – Szkole Podstawowej nr 1 w Makowie Podhalańskim uczniowie z klas piątych, szóstych i siódmych prowadzeni przez anglistkę –Katarzynę Melzer od stycznia tego roku pracują nad projektem My digital classroom. Uczniowie z wymienionych wyżej krajów w ramach współpracy wymieniają się doświadczeniami dotyczącymi wykorzystania narzędzi Web 2.0, a także tymi dotyczącymi codziennego życia szkolnego w swoich krajach. Pomocne w tym względzie są filmy, zdjęcia i opisy w języku angielskim umieszczane w wirtualnej przestrzeni. Portal eTwinning (www.etwinning.pl), który jest głównym miejscem dla projektu, to swoisty portal społeczności owy obejmujący uczniów i nauczycieli całej Europy, do którego powoli dołączają również kraje Afryki.
W styczniu naszym zadaniem w tym projekcie było przedstawienie siebie, naszej szkoły oraz miasta, w którym mieszkamy. Uczniowie tworzyli prezentacje na te tematy, robili zdjęcia, które później zostały zamieszczone na platformie eTwinning. Nanieśli także naszą szkołę na mapę Google, gdzie znajdują się wszystkie szkoły biorące udział w tym projekcie. Kolejnym zadaniem było tworzenie avatarów, w tym celu uczniowie wykorzystali aplikację Voki. W lutym wykonali plakaty w Canva prezentujące nasz projekt oraz promujące Dzień Bezpiecznego Internetu. Jak do tej pory projekt sprawia naszym uczniom ogromną radość i z niecierpliwością oczekują kolejnych zadań, które są zaplanowane na kolejne miesiące.
KM

20190212 095821

Karnawał to wspaniały okres zimowych balów, zabaw, a także nieodłączny element dzieciństwa. Jest on atrakcyjną i bardzo lubianą przez dzieci formą rozrywki, dostarcza wielu przeżyć, radości i zadowolenia.
W lutym w naszym przedszkolu odbył się BAL KARNAWAŁOWY. Od rana można było wyczuć niecodzienny nastrój. Niektóre dzieci wchodziły do sali w kostiumach, inne dźwigały je zapakowane w torby i reklamówki. Opowiadaniom, dyskusjom i wzajemnemu podziwianiu nie było końca. Po śniadaniu rozpoczął się bal. Wystrój sali wprowadził wszystkich w wesoły nastrój oraz zachęcał do zabawy. Na tę wyjątkową okazję zaprosiliśmy do prowadzenia balu wodzireja, który sprawił, że dzieci przebrane w barwne i pomysłowe stroje bawiły się świetnie, a skoczna i rytmiczna muzyka porywała je do tańca. Dzieci wracały do domów we wspaniałych humorach, dzieląc się z rodzicami swoimi przeżyciami.
Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów oraz słodkiego poczęstunku.

Magdalena Mazur

20190206 101040

„Doświadczyliśmy nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim”

Dnia 06.02.2019 r. klasy V b oraz VI a wyruszyły na wycieczkę edukacyjną organizowaną w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Warsztaty tematyczne powadzone były na Uniwersytecie Jagiellońskim. Cykl: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności” obejmował lekcje z pogranicza fizyki, chemii, przyrody i geografii, a zatem sięgał do różnorodnych zasobów nauk ścisłych szeroko pojętych. Podczas warsztatów wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Dowiedzieliśmy się, na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną. Te cenne doświadczenia będziemy mogli wykorzystać na różnych zajęciach szkolnych. Warsztaty uświadomiły nam, że poprzez działanie, eksperymentowanie, świadome i aktywne uczestniczenie w procesie uczenia się, doświadczamy nauki wszelkimi zmysłami. Byliśmy zachwyceni wycieczką i nie możemy się doczekać kolejnej.

Uczestnicy