tel./fax.: (033) 877-16-16

Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2018/2019 w Zesple Szkoł (tj.: Gminnym Przedszkolu Samorządowm oraz Szkole Podstawowej Nr 1 z oddziałami gimnazjalnymi) odbędzie się w dniu:

  • 18.06.2019r. (wtorek) o godz. 9.00 - dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz zerowych (w auli szkolnej)
  • 19.06.2019r. (środa) o godz. 9.00 - uczniowie klas I-VIII szkoły podstawowej oraz klas III gimnazjalnych (w hali sportowej).

19W dniach 11-19 czerwca 2019r. 41 uczniów z Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim zwiedzało północne Włochy. Na początku naszej wycieczki zwiedziliśmy wybrzeże Morza Adriatyckiego. Najpierw zwiedziliśmy Wenecję, do której dotarliśmy statkiem, zwiedziliśmy najstarszą republikę świata – San Marino i dwa miasta twierdze – San Leo i Gradarę. Mieliśmy również czas na zasmakowanie kąpieli w okolicach Rimini, gdzie mieszkaliśmy. Tamto wybrzeże przypominało nam Morze Bałtyckie – płaskie wybrzeże, piasek, płytkie morze z czystą, choć niezbyt przejrzystą, ale za to ciepłą wodą.
W drugiej części wycieczki udaliśmy się do Toskanii i Ligurii nad Morze Liguryjskie. Na początek zwiedziliśmy Florencję - stolicę Toskanii, uznawaną za najpiękniejsze miasto we Włoszech. I rzeczywiście miasto przyjęło nas przepychem budowli, zabytków, rzeźb, malowideł, ale przyjęło również ogromną rzeszą turystów, których nigdzie wcześniej, nawet w Wenecji, nie doświadczyliśmy. Następnie udaliśmy się do Pizy, aby tworzyć setki zdjęć z nami w roli głównej podtrzymującymi przewracająca się wieżę. Udało się nam, ocaliliśmy wieżę. Na koniec zwiedziliśmy perełkę – Cinque Terre, mało znaną w Polsce, a niesłusznie, atrakcję turystyczną. Park Narodowy ze światowej listy UNESCO, na który składa się 5 miasteczek zbudowanych na urwistym brzegu morskim, do których dotrzeć można tylko pociągiem, albo drogą morską. My zwiedziliśmy 3 z 5 miasteczek częściowo pociągiem, częściowo pieszo. W ostatnim miasteczku mogliśmy skosztować kąpieli w Morzu Liguryjskim – przypominającym południowe wybrzeże Chorwacji – z urwistym brzegiem, kamienistą plażą, niebieskim kolorem morza, kryształowej czystości, ale niestety zimniejszą wodą. Po krótkiej kąpieli udaliśmy się pociągiem do autokaru, który zabrał nas w drogę powrotną do Polski. Do zobaczenia za rok na kolejnej szkolnej wyprawie!


Rafał Pacek

IMG 20190606 135513W pogodny, czerwcowy dzień klasy 2c i 3a pojechały na wycieczką do Ojcowskiego Parku Narodowego zorganizowaną przez Biuro Turystyczne pana Jacka Trybały.
Pod opieką przewodnika, który w interesujący sposób przekazywał dzieciom informacje, opowiadał legendy i ciekawostki, rozpoczęliśmy zwiedzanie od spaceru po dziedzińcu Zamku w Pieskowej Skale. Stamtąd przeszliśmy pod słynną Maczugę Herkulesa, która dla tej grupy wiekowej uczniów była do tej pory znana tylko z obrazków. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i ruszyliśmy dalej.
Kolejnym ciekawym miejscem była Grota Łokietka, droga do niej była dość długa, ale uczniowie doskonale sobie poradzili, a zwiedzanie groty, również pod opieką przewodnika, było atrakcyjne i pełne wrażeń, gdyż wielu z nich pierwszy raz było w jaskini.
Na uwagę zasługuje także Brama Krakowska, spacer doliną Prądnika i ruiny zamku w Ojcowie.
Zobaczyliśmy również piękną wystawę – ekspozycję w Muzeum Przyrodniczym Ojcowskiego Parku Narodowego. Podczas zwiedzania uczniowie mogli sobie doskonale powtórzyć warstwową budowę lasu i utrwalić wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej.
Tradycyjny zakup pamiątek i smaczne lody zakończyły naszą długą wędrówkę i przed godziną 18 wróciliśmy do Makowa.
Serdecznie dziękujemy p. Jackowi Trybale za zorganizowanie wspaniałej wycieczki dla uczniów, wygodnym i bezpiecznym autokarem z opieką przewodnika i dodatkowe atrakcje dla dzieci. Zapewne pozostanie ona w pamięci i będzie zawsze miłym wspomnieniem.


Uczniowie klasy 2c i 3a
Wychowawcy
Maria Matyja
Maria Bochnak

IMG 3224W maju uczniowie oddziałów przedszkolnych, klas 0, I –VII przystąpili do realizacji innowacji „Szkolny sad”. Poszczególne klasy zakupiły różne gatunki drzew i krzewów owocowych: jabłonie, grusze, porzeczki, borówki amerykańskie, śliwy, które posadzili w wyznaczonych miejscach. Rośliny zostały opatrzone fiszkami z informacją o nazwie gatunkowej oraz nadanym imieniu np. śliwa „Zenio”, jabłoń „Czempionka”, antonówka „Mieszko”.

Celem naszego projektu jest założenie sadu z różnymi gatunkami drzew i krzewów owocowych. Szkolny sad zwiększy różnorodność biologiczną wokół szkoły, stanie się bazą do prowadzenia zajęć i projektów przyrodniczych, lekcji biologii w naturze, umożliwi propagowanie zdrowego żywienia a w przyszłości będzie dawał możliwość wykorzystania plonów do przygotowania zdrowych posiłków.
W następnym roku przygotujemy teren dla roślin towarzyszących, aby zachęcić zwierzęta zapylające do odwiedzania naszego sadu i zabezpieczyć w naturalny sposób drzewka przed szkodnikami.
Mamy nadzieję, że nasz pomysł zaowocuje.

J. Piątek
J. Pasierbek

 

IMG 20190515 085337
Podczas obchodów Dni Patrona naszej szkoły Henryka Sienkiewicza włączyliśmy się w ogólnopolską akcję „Przerwa na czytanie”.
15 maja 2019r. uczniowie całej szkoły spędzali przerwy na czytaniu.
Czytali na korytarzach, w czytelni, bibliotece, salach lekcyjnych, auli szkolnej...
Starsi uczniowie przebrani za postacie bajkowe czytali bajki maluchom z oddziałów zerowych i przedszkola.
W akcję zaangażowali się także pracownicy szkoły.
Czytano fragmenty powieści i nowele Henryka Sienkiewicza oraz książki, które dzieci wybrały samodzielnie z bibliotecznych półek.
W przedsięwzięciu brało udział 634 uczniów i 30 pracowników szkoły.

 

20190509 115017 

Paweł Stasik uzyskał tytuł finalisty w eliminacjach centralnych IV edycji Młodzieżowej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie, która odbyła się 9 maja bieżącego roku w Warszawie w Gmachu Szkoły Głównej Handlowej.
Młodzieżowa Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie znana jako MO!WOS organizowana jest przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych i dzięki dotacji i pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tegoroczna edycja MO!WOS odbywała się pod hasłem „Czy kultura nadal ma znaczenie? Świat w czasie zawirowań”. Olimpiada składała się z trzech etapów: szkolnego, okręgowego i centralnego. Te wszystkie etapy musiał przejść uczeń klasy trzeciej gimnazjum Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim Paweł Stasik.
Eliminacje szkolne odbyły się 12 grudnia w siedzibach swoich szkół. Wzięło w nich udział ponad 4 tysiące uczniów z całej Polski z naszej szkoły 9 uczniów z klas ósmych i gimnazjum. Test został opracowany przez ekspertów z Warszawy i składał się z 30 pytań z wiedzy o społeczeństwie polskim i światowym o zróżnicowanym poziomie trudności. Do kolejnego etapu zmagań olimpijskich zakwalifikowało się 500 zawodników w tym uczeń z Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim – Paweł Stasik.