logo z cieniem 2

W dniu 18 września 2018r. klasy Vc i VIa uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste” a także obejrzeli wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”.
Pierwsze zajęcia polegały na budowaniu poduszkowca zdolnego unieść jedną osobę. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historię i budowę poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych „bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wytrzymałość.

Kolejne zajęcia edukacyjne odbywały się w sali z 26 interaktywnymi stanowiskami edukacyjnymi podzielonymi na cztery strefy nauki i zabawy:
• Główka pracuje
Strefa ta umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek. Uczniowie próbowali rozgryźć różne rebusy i sprawdzali czy potrafią rozwiązywać problemy.
• Mechaniczny plac zabaw
Stanowiska w tej strefie obrazują prawa fizyczne i ich definicje. Poprzez interakcję z eksponatami uczniowie mogli poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
• Pomyśl, zrozum, zrób
Tematem strefy jest tworzenie i budowanie. Uczniowie samodzielnie lub w grupie mogli udowodnić, że mają talent do majsterkowania i uwolnić swoją kreatywność.
• Techno świat
W tej strefie uczniowie mieli okazję zapoznać się z supernowoczesnymi technologiami. Eksponaty nie tylko umożliwiały poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwoliły również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażowanie w inne ciekawe aktywności.
W czasie zajęć uczniowie uczyli się poprzez zabawę, sami wybierali rodzaj aktywności lub sposób realizacji zadania. Duża część wystawy skłaniała uczniów do współpracy, gdyż tylko wspólnymi siłami można było osiągnąć cel w postaci wykonania zadania.
Ostatnie zajęcia „Tramwaje na Wawrzyńca” to wyjątkowa lekcja historii w ponad stuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego. Zebrano w niej kilkanaście czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej, które uczniowie mogli obejrzeć od wewnątrz. Zbiór ten jest obecnie największym i najbardziej reprezentatywnym spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Wszystkie pojazdy udostępnione zwiedzającym zostały pieczołowicie odrestaurowane i w pełni odzwierciedlają stan z lat normalnej eksploatacji.
Warsztaty były bardzo owocne. Zaangażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.

Katarzyna Melzer

20180927 095555

27 września kl. II c odwiedziła Gospodarstwo Agroturystyczno – Edukacyjnego „Zwierzyniec - Kopytkowo“ w Izdebniku w ramach projektu „Doświadczamy nauki“.
Dzieci miały okazję zobaczyć z bliska pracę pszczelarza, który opowiadał ciekawostki z życia pszczół, a później wyjmował ramki z ula i po odpowiednim przygotowaniu umieścił je w miodarce, aby pozyskać miód. Uczniowie skosztowali złocistego przysmaku, niektórzy dostali nawet dokładkę.
Spacerując po gospodarstwie zobaczyli wiele zwierząt hodowlanych, które dzieci karmiły, a nawet mogły pogłaskać.
Po powrocie z wycieczki uczniowie przygotują album z rysunkami poznanych zwierząt oraz ciekawostkami na ich temat.

Maria Bochnak

20180911 130113

11 września 2018 r. uczniowie klasy II c pojechali do ogrodu zoologicznego w Krakowie w ramach projektu „Doświadczamy nauki“. Wędrując pod opieką pani przewodnik dzieci mogły obserwować dzikie zwierzęta w klatkach i na wybiegach. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali ciekawostek dotyczących różnych gatunków ssaków, ptaków, gadów oraz płazów. Duże emocje wzbudziły małpy i wielkie ssaki, czyli słonie, żyrafy oraz groźne koty, takie jak lwy i tygrysy.
Z radością karmiły zwierzęta żyjące w mini zoo dając im do jedzenia marchewkę, która okazała się ich przysmakiem. Dzieci dowiedziały się, jak zwierzęta przystosowały się do życia w różnych środowiskach.
Po powrocie do szkoły lepiły z plasteliny zwierzęta zaobserwowane w pięknym ogrodzie, projektowały i budowały z klocków ogród zoologiczny.

Maria Bochnak

11

W ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki” realizowanego przez naszą szkołę w dniu 26 września 2018r. uczniowie klas Va i VIa wzięli udział w wycieczce do Krakowa. W Krakowskim Parku Technologicznym uczyli się budować i programować roboty.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, które miały zajęcia w oddzielnych salach, a następnie w 2-3 osobowych zespołach budowali i programowali roboty. Pod koniec 3-godzinnych zajęć uczniowie konstruowali roboty, które następnie stoczyły pomiędzy sobą bitwę: dzięki różnym czujnikom miały zepchnąć ze stołu swoich przeciwników, a jednocześnie utrzymać się na powierzchni. Robot, który najdłużej utrzymywał się na stole, zwyciężał.

Rafał Pacek

W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie klas I – VI kontynuują zajęcia w ramach projektu edukacyjnego "Doświadczamy nauki". Rozwijają kompetencje matematyczno – przyrodnicze i informatyczne. W klasach II i III wyrównują braki na dodatkowych spotkaniach. Dla uczniów klas pierwszych będzie to jeden i ostatni rok ich udziału w tym przedsięwzięciu. W ramach projektu, tak jak w poprzednim roku szkolnym, odbywają się następujące zajęcia: matematyczno – przyrodnicze dla klas I-III, przyrodnicze dla klas IV-VI, informatyczne, zajęcia z programowania oraz matematyczne "Matematyka jest wszędzie". Organizowane są również wycieczki edukacyjne.
Uczniowie działając metodą projektu i eksperymentu oraz innymi metodami aktywnymi poszukują odpowiedzi na różnorodne pytania przyrodniczo-matematyczne, poznają świat wielozmysłowo, przeprowadzają doświadczenia i obserwacje, kształcą liczenie w pamięci i sprawność rachunkową.
Podczas zajęć rozwijających kompetencje przyrodnicze doskonalą umiejętność mikroskopowania, przygotowania preparatu mikroskopowego i prowadzenia obserwacji mikroskopowej. Nabywają również sprawność w konstruowaniu eksperymentów wg metody naukowej doskonaląc się w stawianiu pytań badawczych i hipotez.
Dzieci z klas I-III dzieci rozwijają umiejętność programowania przy użyciu zestawów LEGO WeDo 2.0 z jeździkiem Milo. W trakcie zajęć informatycznych dla uczniów klas IV-VI odbywają się zajęcia z programowania w programie Scratch.
W ramach projektu uczniowie kl. II c we wrześniu brali udział w wyjeździe edukacyjnym do ZOO w Krakowie, podczas którego pod kierunkiem przewodnika mogli obserwować dzikie zwierzęta w warunkach ogrodu zoologicznego oraz zobaczyć sposoby przystosowania do życia w różnych warunkach.
Zajęcia proponowane w ramach projektu "Doświadczamy nauki" wyzwalają twórczą aktywność uczniów i uczą współpracy w grupie podczas podejmowania różnorodnych działań.

img 20180514 113950


14 maja br. klasy 2a i 2b pojechały do Gospodarstwa Agroturystyczno –Edukacyjnego „Zwierzyniec-Kopytkowo” w Izdebniku w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Pobyt w mini - zoo był dla dzieci prawdziwą radością. Mogły nie tylko zobaczyć i wiele dowiedzieć się o zwierzętach, ale oglądać je z bliska, dotykać, głaskać, karmić i to właśnie było powodem zachwytu i dostarczyło wspaniałych przeżyć drugoklasistom.
Różnorodność świata zwierząt, z którymi zetknęły się dzieci, to nie wszystkie atrakcje „Kopytkowa”. Uczniowie uczestniczyli także w miodobraniu, poznawali życie pszczół, ich zwyczaje, sposób uzyskiwania miodu. Widzieli także strój pszczelarza i mogli skosztować prawdziwego miodu na przygotowanych wafelkach.
Po wycieczce, będą realizować kolejne zadania – wykonywać plakaty, albumy, makietę pasieki, pogłębiać wiedzę na temat rzadkich okazów zwierząt i ich pochodzenia, wyszukiwać informacje o życiu pszczół, wartościach odżywczych i zdrowotnych miodu.
Efektami swojej pracy podzielą się z innymi uczniami.


Elżbieta Słowiak
Maria Matyja

12 kwietnia 2018r., nasza klasa - VIa wybrała się w ramach projektu "Doświadczamy nauki" na warsztaty programowania do Krakowskiego Parku Technologicznego. Na warsztatach pracowaliśmy w grupach trzyosobowych, gdzie każda grupa dostała do dyspozycji laptop z oprogramowaniem Lego Mindstorms EV3 oraz zestaw klocków Lego Mindstorms EV3. Początkowo wzięliśmy udział w krótkiej pogadance odnośnie programowania, robotów oraz zastosowania robotów różnych dziedzinach życia, a następnie przystąpiliśmy do pisania naszych pierwszych programów, wprawiających już wcześniej przygotowane dla nas roboty – czołgi – w ruch. Najpierw roboty poruszały się tylko do przodu, potem, po modyfikacji programu jeździły już „po kwadracie”. W miarę trwania warsztatów ciągle rozbudowywaliśmy nasze roboty dołączając do nich m.in. różne czujniki. Kiedy wbudowaliśmy w robota czujnik podczerwieni mogliśmy stworzyć program, który zatrzymywał robota przed przeszkodą. Efektem końcowym warsztatów były, budzące ogromne emocje, walki robotów. Każda drużyna miała za zadanie tak skonstruować swojego robota i tak udoskonalić instrukcję jego działania, żeby robot nie spadł ze stołu, na którym walka się odbywała i jednocześnie zepchnął ze stołu wszystkich swoich rywali.

Warsztaty bardzo się nam podobały, a końcowe konkurencje pokazały nam, że można łączyć naukę z zabawą.

Uczniowie 6a

W  dniu 10.04.2018r. nasza klasa - IV B wzięła udział w warsztatach informatycznych dotyczących budowania i programowania robotów Lego. Zostaliśmy podzieleni na grupy, każda grupa dostała do dyspozycji laptop z oprogramowaniem Lego Mindstorms EV3 oraz zestaw klocków Lego Mindstorms EV3. Po krótim omówieniu podstawowych zagadnień dotyczących programowania, każda z grup przystąpiła do pisania swojego pierwszego programu, który wprawił już wcześniej przygotowane dla nich roboty – czołgi – w ruch. W miarę trwania warsztatów na różne sposoby modyfikowaliśmy nasze programy i jrednocześnie ciągle rozbudowywaliśmy nasze roboty dołączając do nich m.in. różne czujniki. Efektem końcowym warsztatów były, budzące ogromne emocje, walki stworzonych przez nas robotów.

Uczniowie 4b

W poniedziałek 16.04.2018 r. nasza klasa 6b wraz z opiekunkami p. Martą Limanowskąorazp. RafałemPackiem, udała się na wycieczkę do Krakowskiego Parku Technologii. W tym czasie wzięliśmy udział w trzygodzinnych warsztatach o tematyce „programowania robotów lego”. Klasa musiała się dobrać w dwuosobowe grupy. Każda grupa miała jednego laptopa. Podczas zajęć nauczyliśmy się programowania i przesyłania programu do tak zwanej kostki głównej. Po zaprogramowaniu do podstawowej części robota mogliśmy dobudować swoje elementy. Gdy zbliżał się koniec warsztatów panowie zaproponowali nam wielką walkę robotów lego.

Klasa 6b


17 kwietnia 2018 roku nasza klas VIcw ramach projektu unijnego „Doświadczamy Nauki” pod opieką p. Magdaleny Tatara-Popielarczyk oraz p. Barbary Kogut wzięła udział w zajęciach z programowania i robotyki w Krakowskim Parku Technologicznym.
Na warsztatach uczyliśmy się programować i wprawiać w ruch roboty wykorzystując zaawansowane zestawy klocków Lego Mindstorms. Zajęcia miały charakter praktyczny. Rozwijały kreatywność, zdolności manualne i umiejętności techniczne. Bardzo ważna okazała się tutaj współpraca w grupie oraz umiejętność logicznego myślenia. Każdy z nas mógł również spróbować swoich sił w konstruowaniu i programowaniu.Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze. Na koniec odbyły się walki zbudowanych przez nas robotów.


Klasa VIc

img 20180130 122252

30 stycznia 2018 r. nasza klasa VI b uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Na bardzo nowoczesnym Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej wzięliśmy udział w trzech różnych warsztatach:

„Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas warsztatów wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy i na pewno będziemy ją długo wspominać.

Uczniowie klasy VI b

Grudzień 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31