logo z cieniem 2

W dniu 5 kwietnia 2019r. uczniowie klasy VIb wzięli udział w wycieczce do Krakowa w ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki” realizowanego przez naszą szkołę. W Krakowskim Parku Technologicznym uczyli się budować i programować roboty. Warsztaty rozpoczęły się od pogadanki na temat programowania i zastosowania robotów w różnych dziedzinach życia. Kolejno uczniowie zostali podzieleni na grupy, w 2-3 osobowych zespołach budowali i programowali roboty. W miarę trwania warsztatów uczniowie na różne sposoby modyfikowali program, ale również ciągle rozbudowywali swoje roboty dołączając do nich m.in. różne czujniki. Efektem końcowym warsztatów były, budzące ogromne emocje, walki stworzonych przez grupy robotów.


Agnieszka Szuber

100 3167

26 marca 2019 r. w ramach projektu „Doświadczamy Nauki” odbył się Wielki Quiz Matematyczny dla uczniów klas piątych.
W ramach współzawodnictwa uczniowie rozwiązywali krzyżówki samodzielnie wykonane na wcześniejszych zajęciach. Poziom trudności był zróżnicowany. Pytania dotyczyły pojęć matematycznych zarówno z podstawy programowej, jak i spoza niej.
Uczestnicy usiłowali w grupach znaleźć drogę w labiryntach matematycznych, pokonując zawiłe kombinacje i możliwości rozwiązań. Zawodnicy zmierzyli się z wyrażeniami arytmetycznymi , których wyniki uzależnione były od kolejności wykonywania działań i generowały gamę kolorów użytych do wykonania obrazków matematycznych.
Prace uczestników quizu zostały udostępnione uczniom innych klas w formie wystawy na szkolnym korytarzu.

Sylwia Jasiewicz

12


W dniu 22 lutego br. uczniowie klasy 5d pojechali na wycieczkę na Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ w Krakowie w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Celem warsztatów było kształtowanie kompetencji matematycznych oraz naukowo-technicznych w ramach przedmiotów matematyka, fizyka oraz przedmiotów przyrodniczych z wyższego poziomu ich opanowania, tj. umiejętności oraz postaw, nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów oraz rozwijanie myślenia praktycznego i abstrakcyjnego, rozwijanie umiejętności współpracy z innymi, ćwiczenie skupiania uwagi i cierpliwego poszukiwania właściwej drogi. Uczniowie brali udział w trzech warsztatach: „Tajemnicze 3D”, „Chemik na tropie składników pokarmowych” oraz „Zmysł równowagi”. W czasie tych zajęć bawili się w chemików, którzy szukają składników pokarmowych, badali zmysł równowagi używając do tego własnych ciał, ale też pustych puszek po Coca-Coli, oglądali również zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Poznali na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną. Praca projektowo-laboratoryjna, demonstracyjna i pokazowa sprawiła im wiele radości i pozwoliła na bezpośrednią obserwację zachodzących w świecie zjawisk. Wiedza, którą zdobyli na tych zajęciach na pewno przyda się im w czasie kolejnych lekcji i zajęć projektowych.

Rafał Pacek

 IMG 20190220 123255

„Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności” to tematy naszych zajęć na UJ w Krakowie. W czasie tych warsztatów, podzieleni na grupy dla lepszego komfortu pracy, wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Praca projektowo-laboratoryjna, demonstracyjna i pokazowa sprawiła nam wiele frajdy i pozwoliła na bezpośrednią obserwację zachodzących w świecie zjawisk. Chętnie będziemy do tej wycieczki wracać, a zdobyta w tak niecodzienny sposób wiedza na długo pozostanie w naszej pamięci. Naszą przygodę z tym niezwykłym światem fizyki omówimy na lekcjach wychowawczych i pochwalimy się zdjęciami na stronie internatowej szkoły.

W niedzielę 24. lutego 2019 r. w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim odbyły się Ostatki Szkolne zorganizowane przez Radę Rodziców i Dyrekcję Szkoły. Podczas imprezy uczniowie „Klubu Małego Chemika”wykonywali ciekawe doświadczenia i demonstrowali swoje dzieła, które powstały w ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki”.
Prezentowano też prace wykonane przez uczniów – roboty z klocków „LEGO WeDo2.0”.

UJ zdjęcie

W dniu 21.02.2019r. klasa Vc z naszej szkoły pojechała na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie na Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej na warsztaty w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Celem tych warsztatów było kształtowanie kompetencji matematycznych oraz naukowo-technicznych w ramach przedmiotów matematyka, fizyka oraz przedmiotów przyrodniczych z wyższego poziomu ich opanowania, tj. umiejętności oraz postaw, nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów oraz rozwijanie myślenia praktycznego i abstrakcyjnego, rozwijanie umiejętności współpracy z innymi, ćwiczenie skupiania uwagi i cierpliwego poszukiwania właściwej drogi. Tematami warsztatów były: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas zajęć dzieci wykonywały mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze uczniowie oglądali zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów a także poznali na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek, ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy, którą na pewno wykorzystamy na lekcjach matematyki, biologii, przyrody, a także omówimy ją i podsumujemy na zajęciach z wychowawcą.


Katarzyna Melzer

19 lutego cała klasa VIb brała udział w warsztatach, w ramach projektu „Doświadczamy nauki”, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej. Zostaliśmy tam podzieleni na dwa zespoły. Każda grupa uczestniczyła w trzech warsztatach. Tematami zajęć były: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas zajęć wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów, a także poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną. Dzięki temu wyjazdowi poszerzyliśmy naszą wiedzę - świetnie się bawiąc. Poznaliśmy kolory światła, tajemnice technologii 3D, przeprowadziliśmy ciekawe eksperymenty, obserwowaliśmy bezwładność przedmiotów, a tę wiedzę z pewnością wykorzystamy na zajęciach szkolnych i nie tylko.

Uczestnicy

19 lutego cała klasa VIb brała udział w warsztatach, w ramach projektu „Doświadczamy nauki”, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej. Zostaliśmy tam podzieleni na dwa zespoły. Każda grupa uczestniczyła w trzech warsztatach. Tematami zajęć były: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas zajęć wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów, a także poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną. Dzięki temu wyjazdowi poszerzyliśmy naszą wiedzę - świetnie się bawiąc. Poznaliśmy kolory światła, tajemnice technologii 3D, przeprowadziliśmy ciekawe eksperymenty, obserwowaliśmy bezwładność przedmiotów, a tę wiedzę z pewnością wykorzystamy na zajęciach szkolnych i nie tylko.

Uczestnicy

20190206 101040

„Doświadczyliśmy nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim”

Dnia 06.02.2019 r. klasy V b oraz VI a wyruszyły na wycieczkę edukacyjną organizowaną w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Warsztaty tematyczne powadzone były na Uniwersytecie Jagiellońskim. Cykl: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności” obejmował lekcje z pogranicza fizyki, chemii, przyrody i geografii, a zatem sięgał do różnorodnych zasobów nauk ścisłych szeroko pojętych. Podczas warsztatów wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Dowiedzieliśmy się, na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną. Te cenne doświadczenia będziemy mogli wykorzystać na różnych zajęciach szkolnych. Warsztaty uświadomiły nam, że poprzez działanie, eksperymentowanie, świadome i aktywne uczestniczenie w procesie uczenia się, doświadczamy nauki wszelkimi zmysłami. Byliśmy zachwyceni wycieczką i nie możemy się doczekać kolejnej.

Uczestnicy

19-go grudnia grupa uczniów z naszej szkoły z klas 4b i 5a udała się na wycieczkę w krakowskiego Muzeum Inżynierii Miejskiej. W ramach projektu "Doświadczamy nauki" mieliśmy okazję "zobaczyć i dotknąć" świata techniki. Po rozdzieleniu się na grupy zwiedzaliśmy najpierw dawną zajezdnie tramwajową, poznając historię taboru tramwajowego, nie tylko Krakowa, ale całej Polski.
Następnie przewodnik zaprosił nas na wystawę „To takie proste”, której celem jest nauka poprzez zabawę. Odkrywaliśmy 26 interaktywnych edukacyjnych stanowisk w czterech strefach nauki i zabawy. Strefa Główka pracuje umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek. Mechaniczny plac zabaw - stanowiska w tej strefie obrazują prawa fizyczne i ich definicje. Pomyśl, zrozum, zrób - tematem tej strefy jest tworzenie i budowanie. Oraz strefa Techno świat, gdzie można się zapoznać z supernowoczesnymi technologiami. Eksponaty tu prezentowane nie tylko umożliwią poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwolą również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażowanie w inne ciekawe aktywności, inaczej mówiąc - uwolnij swoją kreatywność! I to właśnie zrobiliśmy - zabawa była doskonała.
Kolejnym etapem naszej wyjątkowej lekcji była wizyta w "magicznej kuchni". Uczniowie zostali podzieleni na sześcioosobowe zespoły i animator zaprosił nas do wspólnych eksperymentów. W trakcie zajęć uczestnicy przeprowadzili doświadczenia z różnymi produktami kuchennymi. "Coś" należało przesypać, połączyć, zamieszać i już... "coś" urosło, zmieniło kolor i wybuchło!
W czasie tej metody projektowej uczniowie dowiedzieli się, jak umieścić jajko w butelce z wąską szyjką. Sprawdzili, jaki kolor ma sok z czerwonej kapusty i co lubią drożdże. Korzystając z domowych zapasów, zrobili niegroźny wulkan.
I znów wszyscy uczyli się i bawili doskonale - szkoda, że szkoła nie jest taka na co dzień...

14 grudnia 2018 r. uczniowie z klasy Vd uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowany został w ramach projektu „Doświadczamy nauki”.
Pobyt w Muzeum podzielony był na 3 etapy.
1. Zwiedzanie wystawy „To takie proste” i zajęcia praktyczne w 4 strefach tej wystawy:
- w strefie „Pomyśl, zrozum, zrób” uczniowie byli konstruktorami, budowniczymi - tworzyli budowle z różnych elementów;
- w strefie „Mechaniczny plac zabaw” poznawali w praktyce wybrane prawa i zasady fizyki oraz mechaniki;
- w strefie „Techno świat” przenieśli się w wirtualną rzeczywistość i poznawali nowoczesne technologie;
- w strefie „Główka pracuje” uczestnicy wycieczki rozwiązywali matematyczne rebusy i zagadki.
Poprzez samodzielne wykonywanie różnych ćwiczeń, sprawdzanie działania urządzeń uczniowie wykazali się umiejętnością logicznego myślenia, kojarzenia i zręcznością fizyczną.
2. Zwiedzanie wystawy „Tramwaje na Wawrzyńca”. W najstarszej krakowskiej zajezdni uczniowie poznali historie zgromadzonych tam pojazdów, mogli wejść do nich, poznać pracę motorniczego.
3. Lekcja pt. „Magia w kuchni”, w czasie której uczniowie odkrywali magiczne sztuczki, które można wykonać w domu przy użyciu np. mleka, soli, sody, itp.
Uczestnicy wycieczki z zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zajęciach. Cele zostały zrealizowane.

Kwiecień 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30