logo z cieniem 2

19-go grudnia grupa uczniów z naszej szkoły z klas 4b i 5a udała się na wycieczkę w krakowskiego Muzeum Inżynierii Miejskiej. W ramach projektu "Doświadczamy nauki" mieliśmy okazję "zobaczyć i dotknąć" świata techniki. Po rozdzieleniu się na grupy zwiedzaliśmy najpierw dawną zajezdnie tramwajową, poznając historię taboru tramwajowego, nie tylko Krakowa, ale całej Polski.
Następnie przewodnik zaprosił nas na wystawę „To takie proste”, której celem jest nauka poprzez zabawę. Odkrywaliśmy 26 interaktywnych edukacyjnych stanowisk w czterech strefach nauki i zabawy. Strefa Główka pracuje umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek. Mechaniczny plac zabaw - stanowiska w tej strefie obrazują prawa fizyczne i ich definicje. Pomyśl, zrozum, zrób - tematem tej strefy jest tworzenie i budowanie. Oraz strefa Techno świat, gdzie można się zapoznać z supernowoczesnymi technologiami. Eksponaty tu prezentowane nie tylko umożliwią poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwolą również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażowanie w inne ciekawe aktywności, inaczej mówiąc - uwolnij swoją kreatywność! I to właśnie zrobiliśmy - zabawa była doskonała.
Kolejnym etapem naszej wyjątkowej lekcji była wizyta w "magicznej kuchni". Uczniowie zostali podzieleni na sześcioosobowe zespoły i animator zaprosił nas do wspólnych eksperymentów. W trakcie zajęć uczestnicy przeprowadzili doświadczenia z różnymi produktami kuchennymi. "Coś" należało przesypać, połączyć, zamieszać i już... "coś" urosło, zmieniło kolor i wybuchło!
W czasie tej metody projektowej uczniowie dowiedzieli się, jak umieścić jajko w butelce z wąską szyjką. Sprawdzili, jaki kolor ma sok z czerwonej kapusty i co lubią drożdże. Korzystając z domowych zapasów, zrobili niegroźny wulkan.
I znów wszyscy uczyli się i bawili doskonale - szkoda, że szkoła nie jest taka na co dzień...

14 grudnia 2018 r. uczniowie z klasy Vd uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowany został w ramach projektu „Doświadczamy nauki”.
Pobyt w Muzeum podzielony był na 3 etapy.
1. Zwiedzanie wystawy „To takie proste” i zajęcia praktyczne w 4 strefach tej wystawy:
- w strefie „Pomyśl, zrozum, zrób” uczniowie byli konstruktorami, budowniczymi - tworzyli budowle z różnych elementów;
- w strefie „Mechaniczny plac zabaw” poznawali w praktyce wybrane prawa i zasady fizyki oraz mechaniki;
- w strefie „Techno świat” przenieśli się w wirtualną rzeczywistość i poznawali nowoczesne technologie;
- w strefie „Główka pracuje” uczestnicy wycieczki rozwiązywali matematyczne rebusy i zagadki.
Poprzez samodzielne wykonywanie różnych ćwiczeń, sprawdzanie działania urządzeń uczniowie wykazali się umiejętnością logicznego myślenia, kojarzenia i zręcznością fizyczną.
2. Zwiedzanie wystawy „Tramwaje na Wawrzyńca”. W najstarszej krakowskiej zajezdni uczniowie poznali historie zgromadzonych tam pojazdów, mogli wejść do nich, poznać pracę motorniczego.
3. Lekcja pt. „Magia w kuchni”, w czasie której uczniowie odkrywali magiczne sztuczki, które można wykonać w domu przy użyciu np. mleka, soli, sody, itp.
Uczestnicy wycieczki z zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zajęciach. Cele zostały zrealizowane.

W dniu 14 grudnia 2018 r. uczniowie z klasy IVd brali udział w wycieczce edukacyjnej zorganizowanej w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Celem wyjazdu były zajęcia w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
Pierwszym punktem były zajęcia w czterech strefach nauki i wiedzy tworzących wystawę „To takie proste”. Na stanowiskach w strefie „Pomyśl, zrozum, zrób” uczniowie byli konstruktorami tworzącymi budowle z różnych elementów. W strefie „Mechaniczny plac zabaw” poznawali w praktyce wybrane prawa i zasady fizyki i mechaniki. Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa „Techno świat”, w której mogli zanurzyć się w wirtualną rzeczywistość, zagrać z wirtualnym przeciwnikiem w „kółko i krzyżyk”, itp. Ostatnia strefa „Główka pracuje” przeniosła uczestników wycieczki w świat liczb, matematycznych rebusów i zagadek. Poprzez samodzielne wykonywanie różnych ćwiczeń, sprawdzanie działania urządzeń uczniowie musieli wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, kojarzenia i zręcznością fizyczną.
Następnie udali się na warsztaty zatytułowane „Magia w kuchni”, w czasie których z zainteresowaniem obserwowali „magiczne” zjawiska zachodzące w czasie pieczenia czy gotowania, a następnie mogli samodzielnie „wyczarować” np. niebieski wulkan lub mleczną tęczę.
Ostatnim punktem pobytu w muzeum było zwiedzanie wystawy „Tramwaje na Wawrzyńca”. Tam uczniowie poszerzyli wiedzę na temat historii tramwajów, zwiedzili odrestaurowane pojazdy, które już nie jeżdżą albo wyjeżdżają z zajezdni tylko w weekendy.
Uczestnicy wycieczki z zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich zajęciach. Cele zostały zrealizowane, a uczniowie wrócili do Makowa pełni pozytywnych wrażeń i wspomnień.

20181212 145114

W dniach 12 grudnia 2018r. oraz 14 grudnia 2018r., uczniowie klasy 4b wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Uczniowie obejrzeli tam wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca” oraz uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste”.
Najpierw zostali zapoznani z historią powstania pierwszej krakowskiej zajezdni tramwajowej oraz wykorzystywania kilkunastu historycznych wagonów tramwajowych należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej. Uczniowie mieli możliwość wejść do każdego z tych zabytkowych wagonów, zobaczyć ich wnętrze oraz posłuchać o blaskach i cieniach pracy motorniczego obsługującego tramwaj.
Kolejne zajęcia odbywały się w sali z interaktywnymi stanowiskami edukacyjnym. Te zajęcia najbardziej przypadły dzieciom do gustu, gdyż każdy mógł znaleźć tutaj coś dla siebie. Część osób nie odchodziła od stanowisk z matematycznymi zagadkami i łamigłówkami, część wolała mechaniczny plac zabaw – gdzie poprzez zabawę uczniowie mogli poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
Duża część grupy wykazywała się swoją kreatywnością i zamiłowaniem do majsterkowania, a jeszcze inna zgromadziła się przy nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych dających możliwość wejścia w wirtualny świat.
W czasie zajęć uczniowie uczyli się poprzez zabawę, sami wybierali rodzaj aktywności lub sposób realizacji zadania, odkrywali jak wielką wagę przy rozwiązywaniu niektórych problemów i zadań ma umiejętność dobrej współpracy w grupie.
Jako ostatnia była lekcja o poduszkowcach. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, i z otrzymanych przez instruktora materiałów, każda z grup zbudowała pojazd – swojego poduszkowca! Najlepsze było to, że można było go wypróbować w praktyce i do woli pojeździć nim po sali.


Danuta Pilsyk

20181212 145118

W dniu 12 grudnia 2018r., w ramach projektu „Doświadczamy nauki” klasa VIb brała udział w wycieczce edukacyjnej do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste” a także obejrzeli wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”.
Uczniowie 6b najpierw pilnie i z wielkim zaciekawieniem wysłuchali historii powstania pierwszej krakowskiej zajezdni tramwajowej oraz wykorzystywania kilkunastu historycznych wagonów tramwajowych należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej. Największą atrakcją zajęć było to, że do każdego z tych wagonów można było wejść, zobaczyć wnętrze a także pociągnąć za dzwonek, który kiedyś sygnalizował, że osoba chce wysiąść na kolejnym przystanku.
Kolejne zajęcia edukacyjne odbywały się w sali z interaktywnymi stanowiskami edukacyjnymi podzielonymi na cztery strefy nauki i zabawy:
• Główka pracuje – gdzie uczniowie rozwiązywali matematyczne zagadki i łamigłówki
• Mechaniczny plac zabaw – gdzie poprzez interakcję z eksponatami uczniowie mogli poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
• Pomyśl, zrozum, zrób – gdzie uczniowie samodzielnie lub w grupie mogli udowodnić, że mają talent do majsterkowania i uwolnić swoją kreatywność.
• Techno świat – gdzie eksponaty tej sfery nie tylko umożliwiły poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwoliły również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości.
W czasie zajęć uczniowie uczyli się poprzez zabawę, sami wybierali rodzaj aktywności lub sposób realizacji zadania. Duża część wystawy skłaniała uczniów do współpracy, gdyż tylko wspólnymi siłami można było osiągnąć cel w postaci wykonania zadania.
Na koniec, uczniowie podzieleni na dwie grupy, budowali poduszkowce. Największą atrakcją był dla nich moment, kiedy mogli osobiście sprawdzić czy zbudowany przez nich poduszkowiec działa i pojeździć nim po sali. Wzbudziło to bardzo dużo śmiechu i pozytywnych emocji.


Danuta Pilsyk

W dniu 13 grudnia 2018 r. uczniowie klasy 5b Szkoły Podstawowej w Makowie Podhalańskim, wzięli udział w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w ramach projektu “Doświadczamy nauki”.
Zajęcia zostały podzielone na trzy etapy:
- Zwiedzanie wystawy "Tramwaje na Wawrzyńca"- która jest obecnie największym i najbardziej reprezentatywnym zbiorem spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru, a pojazdy udostępnione zwiedzającym, zostały pieczołowicie odrestaurowane i w pełni odzwierciedlają stan z lat normalnej eksploatacji.
- Udział w warsztatach pt.“ Magia w kuchni”, w trakcie których uczestnicy przeprowadzili doświadczenia z różnymi produktami kuchennymi. Dowiedzieli się, jak umieścić jajko w butelce z wąską szyjką. Sprawdzili, jaki kolor ma sok z czerwonej kapusty i co lubią drożdże. Korzystając z domowych zapasów, zrobili niezbyt groźny wulkan.
- Zdobywanie wiedzy na interaktywnej wystawie “To takie proste”, dzięki 26 stanowiskom edukacyjnym w czterech strefach nauki i zabawy:
• “Główka pracuje”, która umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek oraz rebusów, do rozwiązania których niezbędna jest umiejętność logicznego myślenia
• “Mechaniczny plac zabaw”, na którym znajdują się stanowiska obrazujące prawa fizyczne i ich definicje i pozwalają poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
• “Pomyśl, zrozum, zrób”, czyli strefa tworzenia i budowania, gdzie można stać się konstruktorem i uwolnić swoją kreatywność.
• “Techno świat”, gdzie można się zapoznać z super-nowoczesnymi technologiami i zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażować w inne ciekawe aktywności. Na wystawie „To takie proste” uczestnicy wyjazdu mogli poprzez zabawę rozwinąć pamięć krótkotrwałą, wspomóc logiczne myślenie i zdolności manualne, w prosty sposób zrozumieć prawo Pascala oraz zasady dynamiki Newtona, zapoznać się z historią i możliwościami transplantologii.
Podczas wszystkich trzech etapów pobytu w muzeum uczniowie byli aktywni i bardzo zaangażowani w zajęciach. Cele wyjazdu zostały zrealizowane.


Agnieszka Barzycka

W dniu 13 grudnia 2018 r. uczniowie klasy 4a Szkoły Podstawowej w Makowie Podhalańskim, uczestniczący w projekcie “Doświadczamy nauki” wzięli udział w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Uczestnicy rozpoczęli zwiedzanie wystawy pt. “ Tramwaje na Wawrzyńca”, w ponad stuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego, gdzie zebrano kilkanaście czynnych, historycznych wagonów tramwajowych, należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej. Jest to obecnie największy i najbardziej reprezentatywny zbiór spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Wszystkie pojazdy udostępnione zwiedzającym, zostały pieczołowicie odrestaurowane i w pełni odzwierciedlają stan z lat normalnej eksploatacji.
Następnie uczestnicy mogli zdobyć wiedzę na interaktywnej wystawie “To takie proste”, świetnie się przy tym bawiąc i stając się przez moment naukowcami i konstruktorami, dzięki 26 stanowiskom edukacyjnym w czterech strefach nauki i zabawy:
-“Główka pracuje”, która umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek oraz rebusów, do rozwiązania których niezbędna jest umiejętność logicznego myślenia
-“Mechaniczny plac zabaw”, na którym znajdują się stanowiska obrazujące prawa fizyczne i ich definicje i pozwalają poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
-“Pomyśl, zrozum, zrób”, czyli strefa tworzenia i budowania, gdzie można stać się konstruktorem i uwolnić swoją kreatywność.
-“Techno świat”, gdzie można się zapoznać z super-nowoczesnymi technologiami i zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażować w inne ciekawe aktywności. Na wystawie „To takie proste” uczestnicy wyjazdu mogli poprzez zabawę rozwinąć pamięć krótkotrwałą, wspomóc logiczne myślenie i zdolności manualne, w prosty sposób zrozumieć prawo Pascala oraz zasady dynamiki Newtona, zapoznać się z historią i możliwościami transplantologii. Ostatnim etapem pobytu w muzeum był udział w warsztatach pt.“ Magia w kuchni”. W trakcie zajęć uczestnicy przeprowadzili doświadczenia z różnymi produktami kuchennymi. Dowiedzieli się, jak umieścić jajko w butelce z wąską szyjką. Sprawdzili, jaki kolor ma sok z czerwonej kapusty i co lubią drożdże. Korzystając z domowych zapasów, zrobili niezbyt groźny wulkan. Każdy etap pobytu w Muzeum Inżynierii był niezwykle ciekawy, a kolejne doświadczania nauki bardzo emocjonujące. Uczniowie byli zaangażowani podczas zajęć, a ich aktywność potwierdziła, że cel wyjazdu został osiągnięty.


Agnieszka Barzycka

W dniu 18 września 2018r. klasy Vc i VIa uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste” a także obejrzeli wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”.
Pierwsze zajęcia polegały na budowaniu poduszkowca zdolnego unieść jedną osobę. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historię i budowę poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych „bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wytrzymałość.

Kolejne zajęcia edukacyjne odbywały się w sali z 26 interaktywnymi stanowiskami edukacyjnymi podzielonymi na cztery strefy nauki i zabawy:
• Główka pracuje
Strefa ta umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek. Uczniowie próbowali rozgryźć różne rebusy i sprawdzali czy potrafią rozwiązywać problemy.
• Mechaniczny plac zabaw
Stanowiska w tej strefie obrazują prawa fizyczne i ich definicje. Poprzez interakcję z eksponatami uczniowie mogli poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
• Pomyśl, zrozum, zrób
Tematem strefy jest tworzenie i budowanie. Uczniowie samodzielnie lub w grupie mogli udowodnić, że mają talent do majsterkowania i uwolnić swoją kreatywność.
• Techno świat
W tej strefie uczniowie mieli okazję zapoznać się z supernowoczesnymi technologiami. Eksponaty nie tylko umożliwiały poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwoliły również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażowanie w inne ciekawe aktywności.
W czasie zajęć uczniowie uczyli się poprzez zabawę, sami wybierali rodzaj aktywności lub sposób realizacji zadania. Duża część wystawy skłaniała uczniów do współpracy, gdyż tylko wspólnymi siłami można było osiągnąć cel w postaci wykonania zadania.
Ostatnie zajęcia „Tramwaje na Wawrzyńca” to wyjątkowa lekcja historii w ponad stuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego. Zebrano w niej kilkanaście czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej, które uczniowie mogli obejrzeć od wewnątrz. Zbiór ten jest obecnie największym i najbardziej reprezentatywnym spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Wszystkie pojazdy udostępnione zwiedzającym zostały pieczołowicie odrestaurowane i w pełni odzwierciedlają stan z lat normalnej eksploatacji.
Warsztaty były bardzo owocne. Zaangażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.

Katarzyna Melzer

20180927 095555

27 września kl. II c odwiedziła Gospodarstwo Agroturystyczno – Edukacyjnego „Zwierzyniec - Kopytkowo“ w Izdebniku w ramach projektu „Doświadczamy nauki“.
Dzieci miały okazję zobaczyć z bliska pracę pszczelarza, który opowiadał ciekawostki z życia pszczół, a później wyjmował ramki z ula i po odpowiednim przygotowaniu umieścił je w miodarce, aby pozyskać miód. Uczniowie skosztowali złocistego przysmaku, niektórzy dostali nawet dokładkę.
Spacerując po gospodarstwie zobaczyli wiele zwierząt hodowlanych, które dzieci karmiły, a nawet mogły pogłaskać.
Po powrocie z wycieczki uczniowie przygotują album z rysunkami poznanych zwierząt oraz ciekawostkami na ich temat.

Maria Bochnak

20180911 130113

11 września 2018 r. uczniowie klasy II c pojechali do ogrodu zoologicznego w Krakowie w ramach projektu „Doświadczamy nauki“. Wędrując pod opieką pani przewodnik dzieci mogły obserwować dzikie zwierzęta w klatkach i na wybiegach. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali ciekawostek dotyczących różnych gatunków ssaków, ptaków, gadów oraz płazów. Duże emocje wzbudziły małpy i wielkie ssaki, czyli słonie, żyrafy oraz groźne koty, takie jak lwy i tygrysy.
Z radością karmiły zwierzęta żyjące w mini zoo dając im do jedzenia marchewkę, która okazała się ich przysmakiem. Dzieci dowiedziały się, jak zwierzęta przystosowały się do życia w różnych środowiskach.
Po powrocie do szkoły lepiły z plasteliny zwierzęta zaobserwowane w pięknym ogrodzie, projektowały i budowały z klocków ogród zoologiczny.

Maria Bochnak

11

W ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki” realizowanego przez naszą szkołę w dniu 26 września 2018r. uczniowie klas Va i VIa wzięli udział w wycieczce do Krakowa. W Krakowskim Parku Technologicznym uczyli się budować i programować roboty.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, które miały zajęcia w oddzielnych salach, a następnie w 2-3 osobowych zespołach budowali i programowali roboty. Pod koniec 3-godzinnych zajęć uczniowie konstruowali roboty, które następnie stoczyły pomiędzy sobą bitwę: dzięki różnym czujnikom miały zepchnąć ze stołu swoich przeciwników, a jednocześnie utrzymać się na powierzchni. Robot, który najdłużej utrzymywał się na stole, zwyciężał.

Rafał Pacek

Luty 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28