tel./fax.: (033) 877-16-16

W dniu 18 września 2018r. klasy Vc i VIa uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste” a także obejrzeli wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”.
Pierwsze zajęcia polegały na budowaniu poduszkowca zdolnego unieść jedną osobę. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historię i budowę poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych „bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wytrzymałość.


Kolejne zajęcia edukacyjne odbywały się w sali z 26 interaktywnymi stanowiskami edukacyjnymi podzielonymi na cztery strefy nauki i zabawy:
• Główka pracuje
Strefa ta umożliwia podróż w świat matematycznych zagadek i łamigłówek. Uczniowie próbowali rozgryźć różne rebusy i sprawdzali czy potrafią rozwiązywać problemy.
• Mechaniczny plac zabaw
Stanowiska w tej strefie obrazują prawa fizyczne i ich definicje. Poprzez interakcję z eksponatami uczniowie mogli poznać wybrane prawa i zasady mechaniki.
• Pomyśl, zrozum, zrób
Tematem strefy jest tworzenie i budowanie. Uczniowie samodzielnie lub w grupie mogli udowodnić, że mają talent do majsterkowania i uwolnić swoją kreatywność.
• Techno świat
W tej strefie uczniowie mieli okazję zapoznać się z supernowoczesnymi technologiami. Eksponaty nie tylko umożliwiały poznanie nowoczesnych technologii, ale pozwoliły również na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości oraz zaangażowanie w inne ciekawe aktywności.
W czasie zajęć uczniowie uczyli się poprzez zabawę, sami wybierali rodzaj aktywności lub sposób realizacji zadania. Duża część wystawy skłaniała uczniów do współpracy, gdyż tylko wspólnymi siłami można było osiągnąć cel w postaci wykonania zadania.
Ostatnie zajęcia „Tramwaje na Wawrzyńca” to wyjątkowa lekcja historii w ponad stuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego. Zebrano w niej kilkanaście czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej, które uczniowie mogli obejrzeć od wewnątrz. Zbiór ten jest obecnie największym i najbardziej reprezentatywnym spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Wszystkie pojazdy udostępnione zwiedzającym zostały pieczołowicie odrestaurowane i w pełni odzwierciedlają stan z lat normalnej eksploatacji.
Warsztaty były bardzo owocne. Zaangażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.

Katarzyna Melzer