tel./fax.: (033) 877-16-16
A A A

19W dniach 11-19 czerwca 2019r. 41 uczniów z Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim zwiedzało północne Włochy. Na początku naszej wycieczki zwiedziliśmy wybrzeże Morza Adriatyckiego. Najpierw zwiedziliśmy Wenecję, do której dotarliśmy statkiem, zwiedziliśmy najstarszą republikę świata – San Marino i dwa miasta twierdze – San Leo i Gradarę. Mieliśmy również czas na zasmakowanie kąpieli w okolicach Rimini, gdzie mieszkaliśmy. Tamto wybrzeże przypominało nam Morze Bałtyckie – płaskie wybrzeże, piasek, płytkie morze z czystą, choć niezbyt przejrzystą, ale za to ciepłą wodą.
W drugiej części wycieczki udaliśmy się do Toskanii i Ligurii nad Morze Liguryjskie. Na początek zwiedziliśmy Florencję - stolicę Toskanii, uznawaną za najpiękniejsze miasto we Włoszech. I rzeczywiście miasto przyjęło nas przepychem budowli, zabytków, rzeźb, malowideł, ale przyjęło również ogromną rzeszą turystów, których nigdzie wcześniej, nawet w Wenecji, nie doświadczyliśmy. Następnie udaliśmy się do Pizy, aby tworzyć setki zdjęć z nami w roli głównej podtrzymującymi przewracająca się wieżę. Udało się nam, ocaliliśmy wieżę. Na koniec zwiedziliśmy perełkę – Cinque Terre, mało znaną w Polsce, a niesłusznie, atrakcję turystyczną. Park Narodowy ze światowej listy UNESCO, na który składa się 5 miasteczek zbudowanych na urwistym brzegu morskim, do których dotrzeć można tylko pociągiem, albo drogą morską. My zwiedziliśmy 3 z 5 miasteczek częściowo pociągiem, częściowo pieszo. W ostatnim miasteczku mogliśmy skosztować kąpieli w Morzu Liguryjskim – przypominającym południowe wybrzeże Chorwacji – z urwistym brzegiem, kamienistą plażą, niebieskim kolorem morza, kryształowej czystości, ale niestety zimniejszą wodą. Po krótkiej kąpieli udaliśmy się pociągiem do autokaru, który zabrał nas w drogę powrotną do Polski. Do zobaczenia za rok na kolejnej szkolnej wyprawie!


Rafał Pacek

IMG 20190606 135513W pogodny, czerwcowy dzień klasy 2c i 3a pojechały na wycieczką do Ojcowskiego Parku Narodowego zorganizowaną przez Biuro Turystyczne pana Jacka Trybały.
Pod opieką przewodnika, który w interesujący sposób przekazywał dzieciom informacje, opowiadał legendy i ciekawostki, rozpoczęliśmy zwiedzanie od spaceru po dziedzińcu Zamku w Pieskowej Skale. Stamtąd przeszliśmy pod słynną Maczugę Herkulesa, która dla tej grupy wiekowej uczniów była do tej pory znana tylko z obrazków. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i ruszyliśmy dalej.
Kolejnym ciekawym miejscem była Grota Łokietka, droga do niej była dość długa, ale uczniowie doskonale sobie poradzili, a zwiedzanie groty, również pod opieką przewodnika, było atrakcyjne i pełne wrażeń, gdyż wielu z nich pierwszy raz było w jaskini.
Na uwagę zasługuje także Brama Krakowska, spacer doliną Prądnika i ruiny zamku w Ojcowie.
Zobaczyliśmy również piękną wystawę – ekspozycję w Muzeum Przyrodniczym Ojcowskiego Parku Narodowego. Podczas zwiedzania uczniowie mogli sobie doskonale powtórzyć warstwową budowę lasu i utrwalić wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej.
Tradycyjny zakup pamiątek i smaczne lody zakończyły naszą długą wędrówkę i przed godziną 18 wróciliśmy do Makowa.
Serdecznie dziękujemy p. Jackowi Trybale za zorganizowanie wspaniałej wycieczki dla uczniów, wygodnym i bezpiecznym autokarem z opieką przewodnika i dodatkowe atrakcje dla dzieci. Zapewne pozostanie ona w pamięci i będzie zawsze miłym wspomnieniem.


Uczniowie klasy 2c i 3a
Wychowawcy
Maria Matyja
Maria Bochnak

IMG 3224W maju uczniowie oddziałów przedszkolnych, klas 0, I –VII przystąpili do realizacji innowacji „Szkolny sad”. Poszczególne klasy zakupiły różne gatunki drzew i krzewów owocowych: jabłonie, grusze, porzeczki, borówki amerykańskie, śliwy, które posadzili w wyznaczonych miejscach. Rośliny zostały opatrzone fiszkami z informacją o nazwie gatunkowej oraz nadanym imieniu np. śliwa „Zenio”, jabłoń „Czempionka”, antonówka „Mieszko”.

Celem naszego projektu jest założenie sadu z różnymi gatunkami drzew i krzewów owocowych. Szkolny sad zwiększy różnorodność biologiczną wokół szkoły, stanie się bazą do prowadzenia zajęć i projektów przyrodniczych, lekcji biologii w naturze, umożliwi propagowanie zdrowego żywienia a w przyszłości będzie dawał możliwość wykorzystania plonów do przygotowania zdrowych posiłków.
W następnym roku przygotujemy teren dla roślin towarzyszących, aby zachęcić zwierzęta zapylające do odwiedzania naszego sadu i zabezpieczyć w naturalny sposób drzewka przed szkodnikami.
Mamy nadzieję, że nasz pomysł zaowocuje.

J. Piątek
J. Pasierbek

 

IMG 20190515 085337
Podczas obchodów Dni Patrona naszej szkoły Henryka Sienkiewicza włączyliśmy się w ogólnopolską akcję „Przerwa na czytanie”.
15 maja 2019r. uczniowie całej szkoły spędzali przerwy na czytaniu.
Czytali na korytarzach, w czytelni, bibliotece, salach lekcyjnych, auli szkolnej...
Starsi uczniowie przebrani za postacie bajkowe czytali bajki maluchom z oddziałów zerowych i przedszkola.
W akcję zaangażowali się także pracownicy szkoły.
Czytano fragmenty powieści i nowele Henryka Sienkiewicza oraz książki, które dzieci wybrały samodzielnie z bibliotecznych półek.
W przedsięwzięciu brało udział 634 uczniów i 30 pracowników szkoły.

 

20190509 115017 

Paweł Stasik uzyskał tytuł finalisty w eliminacjach centralnych IV edycji Młodzieżowej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie, która odbyła się 9 maja bieżącego roku w Warszawie w Gmachu Szkoły Głównej Handlowej.
Młodzieżowa Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie znana jako MO!WOS organizowana jest przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych i dzięki dotacji i pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tegoroczna edycja MO!WOS odbywała się pod hasłem „Czy kultura nadal ma znaczenie? Świat w czasie zawirowań”. Olimpiada składała się z trzech etapów: szkolnego, okręgowego i centralnego. Te wszystkie etapy musiał przejść uczeń klasy trzeciej gimnazjum Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim Paweł Stasik.
Eliminacje szkolne odbyły się 12 grudnia w siedzibach swoich szkół. Wzięło w nich udział ponad 4 tysiące uczniów z całej Polski z naszej szkoły 9 uczniów z klas ósmych i gimnazjum. Test został opracowany przez ekspertów z Warszawy i składał się z 30 pytań z wiedzy o społeczeństwie polskim i światowym o zróżnicowanym poziomie trudności. Do kolejnego etapu zmagań olimpijskich zakwalifikowało się 500 zawodników w tym uczeń z Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim – Paweł Stasik.

 

IMG 20190510 124741
Muzyka jest obecna w życiu każdego dziecka, jest również naturalnym sposobem okazywania uczuć i emocji. Jej słuchanie rozwija wrażliwość i osobowość dziecka. Aby rozwijać taką aktywność muzyczną, zaprosiliśmy do naszego przedszkola Pana Adama –dziadka jednego z dzieci. To emerytowany nauczyciel szkoły muzycznej. Obecnie jest muzykiem jazzowym koncertującym w wielu miastach Polski.
Pan Adam przywiózł wiele instrumentów znanych i mniej znanych dzieciom. Niektóre były tak oryginalne, że budziły prawdziwą sensację, np. GUIRO –instrument perkusyjny używany w muzyce latynoamerykańskiej pochodzenia indiańskiego, KALIMBA -instrument muzyczny o kojącym brzmieniu pochodzący z Afryki, BĘBENEK MEKSYKAŃSKI –instrument perkusyjny; dźwięk wydobywa się przez uderzenie pałeczką lub pocieranie szmatką, MUSZLA- instrument dęty (wykonany z prawdziwej muszli), OKARYNA –instrument gliniany, na którym można naśladować śpiew ptaków.
Wspaniałym przeżyciem dla zerówkowiczów było usłyszenie na żywo brzmienia wielu instrumentów. Dzieci usłyszały krótkie melodie grane na niektórych instrumentach melodycznych (akordeon, flet, trąbka), a na dodatek mogły same spróbować wydobyć dźwięki z muszli, trąbki, akordeonu, okaryny.
Muzyk przygotował także dla dzieci muzyczne niespodzianki. Pacynka żabka i marionetka „Lucky Luke” poruszały się w rytm melodii fletu.
Na koniec dzieci wspólnie z muzykiem grającym na trąbce dały koncert na instrumentach perkusyjnych.
Były to niezapomniane chwile, które z pewnością na długo pozostaną w naszej pamięci. Może będą początkiem rozwijania muzycznych talentów naszych przedszkolaków.


Jolanta Koper

Podkategorie