tel./fax.: (033) 877-16-16

 100 2687

5 marca 2019 r. w auli naszej szkoły rozbrzmiewała muzyka wykonywana przez duet smyczkowy . Grali wirtuozi smyczka – Wojciech Marcinowski na skrzypcach i altówce oraz Krzysztof Orzechowski na wiolonczeli, który również śpiewał i w interesujący sposób opowiadał o wykonywanej muzyce.
Młodsi uczniowie uczestniczyli w audycji umuzykalniającej –„ Jedzie pociąg z daleka ”, gdzie Lokomotywa Duetu Smyczkowego przejeżdżała przez różne kraje Unii Europejskiej. Dzieci z zainteresowaniem słuchały utworów pochodzących ze znanych miejsc Europy . Śpiewały i uczestniczyły także w interaktywnych zabawach muzycznych, rozpoznawały też flagi krajów, w których zatrzymywał się „muzyczny pociąg” .
Uczniowie ze starszych klas uczestniczyli w audycji „Smyczkowanie na śniadanie” – słuchając- jak to określił zabawnie pan Krzysztof -„ lekkostrawnych ” utworów pochodzących z Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch, Irlandii, Polski, Węgier itd. Rozbrzmiewała muzyka klasyczna, ludowa, jazzowa, taneczna i filmowa.
Młodsi i starsi chętnie brali też udział w muzycznych quizach z nagrodami, dobrze radzili sobie także z rozpoznawaniem muzyki filmowej.
Koncert dostarczył wielu muzycznych wrażeń i stał się żywą lekcją, która popularyzowała muzykę państw Unii Europejskiej i przybliżyła młodzieży arcydzieła muzyki naszego kontynentu.

Ewa Bukowiec

 img 20190227 111328

Dnia 27.02.2019 roku dzieci z oddziałów zerowych (O A, B, C) wybrały się do budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, aby obejrzeć spektakl pt."Cztery łapy". Przedstawienie oparte było na motywach lektury pt. "Puc, Bursztyn i Goście" Jana Grabowskiego. Sztuka bardzo podobała się małym widzom, którzy nagrodzili ją gromkimi brawami. Kolejnym spotkaniem ze sztuką teatralną, było przedstawienie pt. "Co piszczy w trawie", które dzieci obejrzały w Wadowicach na "deskach teatru" dnia 4.03.2019 roku. Tym razem przenieśli się w magiczny, fantastyczny świat pełen przygód mieszkańców łąki, którzy z humorem udowodnili, że chociaż wszyscy tak bardzo się od siebie różnią to, tylko wspólnymi siłami mogą pokonać wszelkie trudności i dokonać czegoś naprawdę wielkiego.

Opracowała: Sylwia Świstek

100 2629

W dniu 28 lutego na scenie w Szkole Podstawowej w Makowie Podhalańskim zostało wystawione przedstawienie pt. „Little Red Riding Hood” przygotowane przez uczniów klasy VIIc: J. Barcik, K. Kubieńca, A. Kadelę, K. Malinę, A. Frosztęgę, D. Lewandowską oraz A. Łygę . Wybór scenariusza przedstawienia teatralnego, podział ról, praca nad wymową, intonacją, gestem i mimiką, kostiumy, charakteryzacja, tworzenie scenografii i przede wszystkim próby odbywały się w ramach innowacji „Ze sztuką za pan brat” realizowanej od listopada 2018 do marca 2019 roku pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego Katarzyny Melzer.
Zajęcia dały dzieciom szeroki wachlarz możliwości obcowania z językiem angielskim, doskonalenia kompetencji językowych, poznania obcej kultury oraz tradycji. Ponadto wspierały proces nauczania oraz przygotowywały do samodzielnego uczenia się języka angielskiego i umacniały wiarę we własne siły, co ma ogromny wpływ na motywację. Podczas pracy uczniowie doświadczali przeżyć estetycznych związanych z wykorzystaniem różnych środków percepcji wizualnej (mimika, ruch, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty, oprawa sceniczna) oraz słuchowej (poprawna wymowa, intonacja, akcent, dykcja, muzyka).
Praca nad sztuką i przede wszystkim efekt końcowy sprawiały uczniom ogromną radość. Z niecierpliwością oczekują oni kolejnych przedstawień.


KM

W niedzielę 24. lutego 2019 r. w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim odbyły się Ostatki Szkolne zorganizowane przez Radę Rodziców i Dyrekcję Szkoły.
Gwoździem programu było przedstawienie pt. „Galimatias” przygotowane przez nauczycieli i uczniów z koła teatralnego z gimnazjum. Celem spektaklu było hasło przewodnie Ostatków: „Bawiąc, uczyć”. Przedstawienie zostało z entuzjazmem przyjęte przez publiczność i nagrodzone gromkimi brawami.
Dalsza część Ostatków miała miejsce w hali sportowej, gdzie jako pierwsze zaprezentowały się cheerleaderki w tańcu z szarfami oraz w tańcu akrobatycznym. Następnie odbył się pokaz mody przygotowany przez uczennice Zespołu Szkół im. J. Kantego w Makowie Podhalańskim pod kierunkiem p. Izabeli Mentel i p. Małgorzaty Jurek.
Kolejnym punktem programu były występy przedszkolaków i uczniów oddziałów zerowych naszej Szkoły, nad którymi czuwały panie wychowawczynie.
Następnie dzieci z klas I – III zaprezentowały piosenki połączone z tańcem, które przygotowały ze swoimi wychowawczyniami. Po piosenkach zebrani goście podziwiali występy dzieci z grupy baletowej, a następnie tańce klasyczne, latynoamerykańskie oraz sportowe w wykonaniu młodzieży ze szkoły tańca „Elita”.
Odbył się również pokaz udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamania kończyny przygotowany przez strażaków OSP w Makowie Podhalańskim. Strażacy zapoznawali najmłodszych ze sprzętem strażackim i wyposażeniem wozu strażackiego.
Na zakończenie p. Gabriela Bryndza zaprosiła wszystkich do zumby.
Przez całe niedzielne popołudnie odbywały się zajęcia „Klubu Małego Chemika”, w czasie których wykonywano ciekawe doświadczenia. Ponadto uczniowie demonstrowali swoje prace wykonane w ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki”.
Prezentowano też prace wykonane przez uczniów – roboty z klocków „LEGO WeDo20”.
Każdy gość miło spędził czas, także maluchy, dla których przygotowano specjalny kącik zabaw z wieloma atrakcjami oraz basenem z piłkami.

„Jest karnawał.
W karnawale wszyscy urządzają bale.
To tradycja bardzo stara – strojów pięknych co niemiara!
Niech się bawią duzi, mali
zgromadzeni na tej sali”.

dsc 0550

 

INTEGRACJA PEŁNĄ PARĄ

22 lutego 2019r. w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim zorganizowano imprezę integracyjną pod wdzięczną nazwą; „Karnawałowy Zawrót Głowy”. Inicjatorami dziewiątego już spotkania byli harcerze makowskiej szkoły. Na bal licznie przybyli goście reprezentujący zaprzyjaźnione placówki – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Makowie Podhalańskim, Ośrodek Rehabliltacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Juszczynie, Szkołę Podstawową z Żarnówki oraz Szkołę Podstawową z Grzechyni.

Ideą spotkania było propagowanie szeroko pojętej integracji. Celem integracji powinno być bowiem powszechne braterstwo, które wdroży do życia każdego uczestnika radość, wzajemne zrozumienie i solidarność. „Niech ten wspólnie spędzony czas pozostawi w naszych sercach niezatarte wspomnienia wielkiej radości i wzajemnej akceptacji. A my dorośli, patrząc na zabawę dzieci, uczmy się od nich spontaniczności i radości życia” – mówiła harcerka, która powitała gości.
Dyrektor Zespołu Szkół mgr inż. Artur Piórkowski w swoim uroczystym przemówieniu również serdecznie zapraszał wszystkich zgromadzonych do zabawy.

W tym niezwykłym dniu hala sportowa przeistoczyła się w magiczną krainę pełną różnobarwnych postaci. Kreacje przebierańców, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, budziły podziw, a niekiedy nawet przerażenie. Bal rozpoczął się wspólnym wykonaniem poloneza - narodowego polskiego tańca, dawniej nazywanego tańcem dworskim. Wszyscy bawili się doskonale, bo humor dopisywał zarówno dzieciom, wychowawcom, jak i rodzicom. Animatorzy zachęcali do różnych zabaw, korowodów i tanecznych kółeczek. Nawet dorośli w towarzystwie dzieci i młodzieży dobrze się bawili, wspomnieniami wracając do lat dzieciństwa. Wszędzie widać było uśmiechnięte twarze, a jak powszechnie wiadomo, uśmiech dziecka jest najważniejszy. Nasze serca przepełniały się radością, gdy na parkiecie dostrzec było można dziesiątki uradowanych dzieciaków.
W czasie przerwy wszystkich zaproszono na poczęstunek, który zorganizowali uczniowie, harcerze oraz ich rodzice.
Jednak przyjemne inicjatywy szybko się kończą. Nasz bal także dobiegł końca, ale my już zapraszamy na kolejny w przyszłym roku.

Organizatorzy

UJ zdjęcie

W dniu 21.02.2019r. klasa Vc z naszej szkoły pojechała na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie na Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej na warsztaty w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Celem tych warsztatów było kształtowanie kompetencji matematycznych oraz naukowo-technicznych w ramach przedmiotów matematyka, fizyka oraz przedmiotów przyrodniczych z wyższego poziomu ich opanowania, tj. umiejętności oraz postaw, nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów oraz rozwijanie myślenia praktycznego i abstrakcyjnego, rozwijanie umiejętności współpracy z innymi, ćwiczenie skupiania uwagi i cierpliwego poszukiwania właściwej drogi. Tematami warsztatów były: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas zajęć dzieci wykonywały mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze uczniowie oglądali zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów a także poznali na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek, ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy, którą na pewno wykorzystamy na lekcjach matematyki, biologii, przyrody, a także omówimy ją i podsumujemy na zajęciach z wychowawcą.


Katarzyna Melzer