tel./fax.: (033) 877-16-16 
A A A

Przychodzi taki moment w życiu dziecka, że chce być ono samodzielne. Pokazuje, że jest gotowe, by opanować wiele nowych umiejętności.
„Ja sam założę buty” i to najlepiej prawy na lewą nogę, „ja sam umyję ręce” i zamoczę całe rękawki, tak to się zazwyczaj kończy, ale pamiętajmy ,że to pierwsze kroki do bycia samodzielnym przedszkolakiem. Rodzice muszą być czujni i dostrzec ten moment, kiedy dziecko nie chce być już wyręczane. Gdy dziecko zaczyna naśladować rodziców, chce pomagać przy sprzątaniu, gotowaniu to dajmy mu szansę, nie mówmy „jesteś jeszcze za mały”. Pamiętajmy, że samodzielność to kapitał, z którego korzystamy przez całe życie. Dziecko, które ma szansę zmierzyć się z różnymi obowiązkami, nabiera do siebie zaufania, wie , że da radę i chętnie podchodzi do kolejnych nowości. Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z codziennymi czynnościami w domu, ma szansę poradzić sobie również w innych warunkach.
Im dziecko więcej potrafi, tym napotyka mniej trudności.
Jak wspierać samodzielność dziecka?
- SŁUCHAĆ, jeśli dziecko mówi „ Ja sam”, to dać mu szansę spróbować.
- STOPNIOWAĆ TRUDNOŚCI – dążyć do tego, aby dziecko osiągnęło sukces
- NIE WYRĘCZAĆ – jeśli dziecko jest w stanie wykonać daną czynność samodzielnie
- WSPIERAĆ I MOTYWOWAĆ DZIECKO – „dasz radę”, „na pewno sobie poradzisz”, „uda Ci się”.
PAMIĘTAJMY!
Dzieci, które są samodzielne lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach, są pewniejsze siebie i mają wyższe poczucie własnej wartości!