tel./fax.: (033) 877-16-16

kasia

„Developing key competences through Project-based learning” – to warsztaty doskonalenia zawodowego z cyklu Future Classroom Lab organizowane przez European Schoolnet w Brukseli w dniach 25-27 marca 2019 roku przeznaczone dla doświadczonych w eTwinning nauczycieli. Na warsztaty zakwalifikowało się 26 uczestników z ośmiu krajów: Austrii, Włoch, Irlandii, Cypru, Malty, Słowacji, Czech oraz Polski (pięć osób). Szkołę Podstawową nr 1 w Makowie Podhalańskim reprezentował nauczyciel języka angielskiego Pani Katarzyna Melzer aktywnie działająca w projektach eTwinning. Na warsztatach poruszona została kwestia kompetencji kluczowych i sposobu ich rozwijania poprzez wykorzystanie metody projektu (Project–based learning - PBL). Wspólne radzenie sobie w trudnych sytuacjach i rozwiązywanie problemów jest obecnie bardzo wartościową umiejętnością we wszystkich dziedzinach życia. PBL to tworzenie projektów, czyli wykorzystanie talentów uczniów, ich krytycznego myślenia, umiejętności współpracy w grupie, kreatywności i umiejętności planowania. Podczas warsztatów uczestnicy nauczyli się, jakie są kluczowe elementy dobrego projektu i jakie narzędzia i strategie mogą pomóc nauczycielom w dążeniu do osiągnięcia zamierzonego celu.


Katarzyna Melzer

koduj

W związku z nadchodzącą wiosną i organizowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej II edycją Dnia Nowych Technologii w Edukacji Szkoła Podstawowa w Makowie Podhalańskim wzięła udział w akcji „Zakodujmy wiosnę z eTwinning”. Uczniowie klas piątych i siódmych postanowili zakodować wiosenne kolory, rośliny, budzącą się przyrodę, pierwszy dzień wiosny, wirtualne topienie marzanny oraz sadzenie roślinek. Wykorzystali do tego celu interpretowany wizualny język programowania - Scratch. Dzieci świetnie się przy tym bawiły a rezultaty zostały umieszczone na grupowym Padlecie znajdującym się w grupie eTwinning Live – Programowanie eTwinning. Dla wszystkich przygotowane zostały certyfikaty uczestnictwa, a dla trzech szkół za najlepsze pomysły - gadżety eTwinning.


Katarzyna Melzer

logoetwinning 300


Udział w międzynarodowych projektach na dobre stał się tradycją w Zespole Szkół – Szkole Podstawowej nr 1 w Makowie Podhalańskim. W tym roku uczniowie tej szkoły biorą udział w kolejnym projekcie eTwinning - edukacyjnym projekcie Unii Europejskiej, który za pośrednictwem Internetu i przy wykorzystaniu TIK pozwala na wymianę myśli i doświadczeń. Dzieci tym razem sprawdzają swoje umiejętności w użyciu języka angielskiego oraz różnych aplikacji i programów, np. Voki, Canva, Padlet, Prezi, Video Maker, itp.
Uczniowie ze szkół z: Turcji, Słowenii, Portugalii, Włoch, Bułgarii, Rumunii, Albanii, Macedonii i Polski poznają w ten sposób swoje kraje, miasta i szkoły. W Zespole Szkół – Szkole Podstawowej nr 1 w Makowie Podhalańskim uczniowie z klas piątych, szóstych i siódmych prowadzeni przez anglistkę –Katarzynę Melzer od stycznia tego roku pracują nad projektem My digital classroom. Uczniowie z wymienionych wyżej krajów w ramach współpracy wymieniają się doświadczeniami dotyczącymi wykorzystania narzędzi Web 2.0, a także tymi dotyczącymi codziennego życia szkolnego w swoich krajach. Pomocne w tym względzie są filmy, zdjęcia i opisy w języku angielskim umieszczane w wirtualnej przestrzeni. Portal eTwinning (www.etwinning.pl), który jest głównym miejscem dla projektu, to swoisty portal społeczności owy obejmujący uczniów i nauczycieli całej Europy, do którego powoli dołączają również kraje Afryki.
W styczniu naszym zadaniem w tym projekcie było przedstawienie siebie, naszej szkoły oraz miasta, w którym mieszkamy. Uczniowie tworzyli prezentacje na te tematy, robili zdjęcia, które później zostały zamieszczone na platformie eTwinning. Nanieśli także naszą szkołę na mapę Google, gdzie znajdują się wszystkie szkoły biorące udział w tym projekcie. Kolejnym zadaniem było tworzenie avatarów, w tym celu uczniowie wykorzystali aplikację Voki. W lutym wykonali plakaty w Canva prezentujące nasz projekt oraz promujące Dzień Bezpiecznego Internetu. Jak do tej pory projekt sprawia naszym uczniom ogromną radość i z niecierpliwością oczekują kolejnych zadań, które są zaplanowane na kolejne miesiące.
KM

Zrealizowaliśmy kolejny etap naszego projektu „My school, my town” na platformie eTwinning. Dotyczył on Świąt Bożego Narodzenia, a w szczególności tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych w naszym kraju a także w krajach, z których pochodzą szkoły partnerskie. Nasi uczniowie przygotowali dwie prezentacje na ten temat, można je obejrzeć na poniższych stronach:

https://youtu.be/coMirgmNRL4
https://youtu.be/soXjJThpDLE

Zrealizowaliśmy kolejny etap naszego projektu „My school, my town” na platformie eTwinning. Dotyczył on Świąt Bożego Narodzenia, a w szczególności tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych w naszym kraju a także w krajach, z których pochodzą szkoły partnerskie. Nasi uczniowie przygotowali dwie prezentacje na ten temat, można je obejrzeć na poniższych stronach:

https://youtu.be/coMirgmNRL4
https://youtu.be/soXjJThpDLE

DSC 0006

W tym roku obchodzimy 100-ną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości. W związku z tym uczniowie naszej Szkoły postanowili pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego przygotować gazetkę w języku angielskim, która uczci ten wyjątkowy dzień . Podczas pracy nad nią uczniowie utrwalali wiadomości z historii związane z tym wydarzeniem oraz umiejętności językowe: pisanie i czytanie.

DSC 0004

W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie naszej Szkoły będą kontynuować rozpoczęty w ubiegłym roku projekt „My school, my Town”. Projekt jest realizowany we współpracy ze szkołą partnerską z Hiszpanii oraz innymi szkołami, które dołączyły do nas: z Grecji, Wielkiej Brytanii, Turcji, Słowacji i Rumunii. Kolejne tematy w projekcie, które będą prezentowane to: nasze miasto, wydarzenia: Dni Makowa, Tydzień Kultury Beskidzkiej, Dzień Niepodległości, Boże Narodzenie oraz Wielkanoc. We wrześniu powstały prezentacje o Makowie Podhalańskim, a obecnie w trakcie powstawania są prezentacje dotyczące Dni Makowa, Tygodnia Kultury Beskidzkiej oraz Dnia
Niepodległości. Projekt zakończy się w kwietniu. W związku z tymi działaniami powstała również gazetka na korytarzu szkolnym.

screen2

W marcu b.r. Zespół Szkół w Makowie Podhalańskim przystąpił do programu eTwinning, gromadzącego szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko), współpracujące ze sobą za pomocą mediów elektronicznych (eTwinning to również doskonalenie zawodowe nauczycieli). Program ten zgromadził już niemal 400 tysięcy nauczycieli ze 160 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 50 tysiącach różnorodnych projektów rocznie.
W ramach tegoż programu nasza szkoła realizuje anglojęzyczny projekt p.n. „My school, my town”, który został przygotowany na rok współpracy pomiędzy naszą szkołą, a szkołą partnerską znajdującą się w hiszpańskiej Katalonii. W projekcie będą brać udział uczniowie z klas V i VI z naszej szkoły oraz uczniowie z klas V ze szkoły partnerskiej. Do realizacji projektu zostały zaproszone również szkoły z Rumunii i Turcji. Celem projektu jest wymiana informacji dotyczących uczniów (zapoznanie się), ich szkół (organizacji pracy), miast i regionów, a także ważnych wydarzeń mających miejsce na terenach objętych realizacją projektu. W rezultacie projekt ten usprawni umiejętność jego uczestników w zakresie posługiwania się językiem angielskim oraz umiejętności w zakresie TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne).

 

Katrzyna Melzer

P3220038

Minął rok od rozpoczęcia realizacji w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim innowacyjnego projektu czytelniczego „Read On”. Poprzez zachęcanie dzieci do czytania oraz kształtowanie nawyku czytania dla przyjemności rozwijał on kompetencje językowe i czytelnicze uczniów. Główną techniką czytania w tym projekcie było czytanie ekstensywne, w którym uczeń konfrontowany jest z dużą ilością stosunkowo łatwego tekstu. Jest to jedna z najbardziej pomijanych i niedocenianych metod nauki języka obcego.
Realizacja projektu przyniosła jego uczestnikom wiele ciekawych doznań – dzieci czytały książki, dzieląc się później spostrzeżeniami między sobą, do ciekawych książek tworzyły plakaty, komiksy, które prezentowane były na gazetce szkolnej. Najbardziej ekscytującym zadaniem dla dzieci okazało się przygotowanie oraz realizacja inscenizacji ulubionej książki, która została uwieńczona w postaci zdjęć oraz filmu video. Podczas nagrywania uczniowie wspaniale się bawili, a efekt końcowy tak się im spodobał, że postanowiły zinscenizować kolejną wybraną książkę.

 

 

Katarzyna Melzer