logo z cieniem 2

img 20180514 113950


14 maja br. klasy 2a i 2b pojechały do Gospodarstwa Agroturystyczno –Edukacyjnego „Zwierzyniec-Kopytkowo” w Izdebniku w ramach projektu „Doświadczamy nauki”. Pobyt w mini - zoo był dla dzieci prawdziwą radością. Mogły nie tylko zobaczyć i wiele dowiedzieć się o zwierzętach, ale oglądać je z bliska, dotykać, głaskać, karmić i to właśnie było powodem zachwytu i dostarczyło wspaniałych przeżyć drugoklasistom.
Różnorodność świata zwierząt, z którymi zetknęły się dzieci, to nie wszystkie atrakcje „Kopytkowa”. Uczniowie uczestniczyli także w miodobraniu, poznawali życie pszczół, ich zwyczaje, sposób uzyskiwania miodu. Widzieli także strój pszczelarza i mogli skosztować prawdziwego miodu na przygotowanych wafelkach.
Po wycieczce, będą realizować kolejne zadania – wykonywać plakaty, albumy, makietę pasieki, pogłębiać wiedzę na temat rzadkich okazów zwierząt i ich pochodzenia, wyszukiwać informacje o życiu pszczół, wartościach odżywczych i zdrowotnych miodu.
Efektami swojej pracy podzielą się z innymi uczniami.


Elżbieta Słowiak
Maria Matyja

12 kwietnia 2018r., nasza klasa - VIa wybrała się w ramach projektu "Doświadczamy nauki" na warsztaty programowania do Krakowskiego Parku Technologicznego. Na warsztatach pracowaliśmy w grupach trzyosobowych, gdzie każda grupa dostała do dyspozycji laptop z oprogramowaniem Lego Mindstorms EV3 oraz zestaw klocków Lego Mindstorms EV3. Początkowo wzięliśmy udział w krótkiej pogadance odnośnie programowania, robotów oraz zastosowania robotów różnych dziedzinach życia, a następnie przystąpiliśmy do pisania naszych pierwszych programów, wprawiających już wcześniej przygotowane dla nas roboty – czołgi – w ruch. Najpierw roboty poruszały się tylko do przodu, potem, po modyfikacji programu jeździły już „po kwadracie”. W miarę trwania warsztatów ciągle rozbudowywaliśmy nasze roboty dołączając do nich m.in. różne czujniki. Kiedy wbudowaliśmy w robota czujnik podczerwieni mogliśmy stworzyć program, który zatrzymywał robota przed przeszkodą. Efektem końcowym warsztatów były, budzące ogromne emocje, walki robotów. Każda drużyna miała za zadanie tak skonstruować swojego robota i tak udoskonalić instrukcję jego działania, żeby robot nie spadł ze stołu, na którym walka się odbywała i jednocześnie zepchnął ze stołu wszystkich swoich rywali.

Warsztaty bardzo się nam podobały, a końcowe konkurencje pokazały nam, że można łączyć naukę z zabawą.

Uczniowie 6a

W  dniu 10.04.2018r. nasza klasa - IV B wzięła udział w warsztatach informatycznych dotyczących budowania i programowania robotów Lego. Zostaliśmy podzieleni na grupy, każda grupa dostała do dyspozycji laptop z oprogramowaniem Lego Mindstorms EV3 oraz zestaw klocków Lego Mindstorms EV3. Po krótim omówieniu podstawowych zagadnień dotyczących programowania, każda z grup przystąpiła do pisania swojego pierwszego programu, który wprawił już wcześniej przygotowane dla nich roboty – czołgi – w ruch. W miarę trwania warsztatów na różne sposoby modyfikowaliśmy nasze programy i jrednocześnie ciągle rozbudowywaliśmy nasze roboty dołączając do nich m.in. różne czujniki. Efektem końcowym warsztatów były, budzące ogromne emocje, walki stworzonych przez nas robotów.

Uczniowie 4b

W poniedziałek 16.04.2018 r. nasza klasa 6b wraz z opiekunkami p. Martą Limanowskąorazp. RafałemPackiem, udała się na wycieczkę do Krakowskiego Parku Technologii. W tym czasie wzięliśmy udział w trzygodzinnych warsztatach o tematyce „programowania robotów lego”. Klasa musiała się dobrać w dwuosobowe grupy. Każda grupa miała jednego laptopa. Podczas zajęć nauczyliśmy się programowania i przesyłania programu do tak zwanej kostki głównej. Po zaprogramowaniu do podstawowej części robota mogliśmy dobudować swoje elementy. Gdy zbliżał się koniec warsztatów panowie zaproponowali nam wielką walkę robotów lego.

Klasa 6b


17 kwietnia 2018 roku nasza klas VIcw ramach projektu unijnego „Doświadczamy Nauki” pod opieką p. Magdaleny Tatara-Popielarczyk oraz p. Barbary Kogut wzięła udział w zajęciach z programowania i robotyki w Krakowskim Parku Technologicznym.
Na warsztatach uczyliśmy się programować i wprawiać w ruch roboty wykorzystując zaawansowane zestawy klocków Lego Mindstorms. Zajęcia miały charakter praktyczny. Rozwijały kreatywność, zdolności manualne i umiejętności techniczne. Bardzo ważna okazała się tutaj współpraca w grupie oraz umiejętność logicznego myślenia. Każdy z nas mógł również spróbować swoich sił w konstruowaniu i programowaniu.Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze. Na koniec odbyły się walki zbudowanych przez nas robotów.


Klasa VIc

img 20180130 122252

30 stycznia 2018 r. nasza klasa VI b uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Na bardzo nowoczesnym Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej wzięliśmy udział w trzech różnych warsztatach:

„Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas warsztatów wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy i na pewno będziemy ją długo wspominać.

Uczniowie klasy VI b

img 20180201 111443

1 lutego br. nasza klasa VI c pojechała na wycieczkę do Krakowa, aby wziąć udział w warsztatach na Uniwersytecie Jagiellońskim. Już na początku nowoczesny budynek Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej budził w nas ciekawość i nieco onieśmielał. Potem zostaliśmy podzieleni na trzy grupy i trzech różnych pracowników uniwersytetu poprowadziło nas do poszczególnych sal. Każda grupa kolejno uczestniczyła w trzech tematycznych zajęciach: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”.
Podczas pierwszych zajęć poznawaliśmy świat barw i poprzez proste eksperymenty szukaliśmy odpowiedzi na pytanie – dlaczego widzimy otaczający nas świat w różnych kolorach? Prowadzący warsztaty o 3D wyjaśniał dlaczego widzimy obraz trójwymiarowy i jak została ta wiedza wykorzystana we współczesnej technologii tworzenia filmów. Ostatnie zajęcia były najciekawsze, prowadzący angażował nas w liczne doświadczenia, za pomocą których wyjaśniał nam zasady dynamiki i działanie sił bezwładności. Było doświadczenie z jazdą na fotelu jednej a potem dwóch koleżanek, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 oraz doświadczenia ze spadającą monetą.

Uczniowie klasy VI c

img 20180118 110407

W dniach 18-19 stycznia 2018r. klasy VIc i VIb uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”.
Uczniowie uczestniczyli dwóch lekcjach edukacyjnych i obejrzeli trzy wystawy: "P JAK PARADOKS - OPOWIEŚĆ O FIACIE 125P", "Wokół koła" oraz "Więcej światła".


Wystawa Wokół koła ma charakter edukacyjny, złożona z ok. 27 stanowisk obsługiwanych bezpośrednio przez zwiedzających według instrukcji i opisów. Stanowiska, choć tematycznie dotyczą różnych dziedzin nauki i życia, wiąże wspólny kształt, jakim jest koło. Można więc samodzielnie podnieść 115 – kilogramowy silnik używając wielokrążków, pojeździć rowerem o kwadratowych kołach, zbudować basztę czy podnieść windę napędzaną kołem deptakowym.
Kolejna wystawa była związana z historią fiata 125p. Powstała z okazji 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji tego modelu w Polsce, we współpracy z miłośnikami youngtimerów, polskich fiatów i pojazdów zabytkowych: Klubem 125p, Stowarzyszeniem FSO Autoklub i Jarzyna Film.
W muzeum zaprezentowanych zostanie około 20 pojazdów w interaktywnej aranżacji – nowoczesnej, ale nawiązującej w każdym detalu do czasów PRL-u.
Trzecia wystawa przybliżyła uczniom naturę światła oraz sposoby jego wytwarzania na przykładzie: żarówki, świetlówki i diody LED. Na wystawie prezentowano zabytkowe żarówki i historię źródeł światła, od tradycyjnej żarówki, do współczesnej diody LED. Na 20 stanowiskach interaktywnych można było porównać wady i zalety lamp, sprawdzić ich wydajność świetlną i zużycie energii elektrycznej oraz zapoznać się ze sposobami wytwarzania światła w stosowanych powszechnie lampach elektrycznych. Dzięki prostym doświadczeniom, dowiedzieliśmy się o podstawowych metodach przetwarzania energii elektrycznej na światło. Poznaliśmy metodę termiczną, stosowaną w tradycyjnych żarówkach i bardziej wydajną luminescencję, czyli świecenie bez udziału wysokiej temperatury, stosowaną w świetlówkach i diodach LED.
Podczas lekcji w muzeum uczniowie poznali pojęcia interferencji i dyfrakcji światła. Sprawdzili czy światło jest białe budując samodzielnie prosty model spektroskopu, który można było po lekcji zabrać do domu. Podczas warsztatów uczniowie sprawdzili jak wyglądają widma światła emitowane przez żarówkę, świetlówkę oraz Słońce.
Największą atrakcją okazały się zajęcia, na których uczniowie budowali swój własny poduszkowiec.
W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historią i budową poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych "bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wyrzymałość.
Warsztaty były bardzo udane. Zaagnażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.


Magdalena Tatara-Popielarczyk
Sylwia Jasiewicz

20171212 161631

12 grudnia odwiedziliśmy Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Zostaliśmy podzieleni na trzy zespoły i każdy z nich wziął udział w trzech warsztatach:

Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności
Tutaj dowiedzieliśmy się co to jest siła bezwładności, gdzie można zaobserwować jej działanie.Okazuje się, że nie tylko w wesołym miasteczku! Pomimo iż tam siły te są najbardziej efektowne, to można obserwować je każdego dnia: w autobusie, w jadalni, w łazience czy w warsztacie samochodowym. Odkryliśmy co to jest siła bezwładności zwłaszcza poprzez samodzielnie wykonywanie doświadczeń i obserwując skutki jej działania. Doświadczenia wywoływały wiele emocji, najwięcej śmiechu i zdziwienia.

Czytaj więcej: Warsztaty przyrodnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim 

dscn2010


Od września tego roku uczniowie klas I – VI mają niepowtarzalną okazję brać udział w projekcie edukacyjnym "Doświadczamy nauki". Nabywają i rozwijają kompetencje matematyczno – przyrodnicze i informatyczne. W klasach II i III wyrównują braki na dodatkowych spotkaniach. W ramach projektu odbywają się następujące zajęcia: matematyczno – przyrodnicze dla klas I-III, przyrodnicze dla klas IV-VI, informatyczne, zajęcia z programowania oraz matematyczne "Matematyka jest wszędzie". Organizowane są również wycieczki edukacyjne.
Uczniowie działając metodą projektu i eksperymentu poszukują odpowiedzi na różnorodne pytania przyrodniczo-matematyczne, poznają świat wielozmysłowo, przeprowadzają doświadczenia i obserwacje, kształcą liczenie w pamięci i sprawność rachunkową.
Podczas zajęć rozwijających kompetencje przyrodnicze doskonalą umiejętność mikroskopowania, przygotowania preparatu mikroskopowego i prowadzenia obserwacji mikroskopowej. Nabywają również sprawność w konstruowaniu eksperymentów wg metody naukowej doskonaląc się w stawianiu pytań badawczych i hipotez.
Dzieci z klas I-III dzieci rozpoczęły swoją przygodę z programowaniem. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż są prowadzone przy użyciu zestawów LEGO WeDo 2.0; tu w świat programowania wprowadza dzieci sympatyczny jeździk Milo. W trakcie zajęć informatycznych dla uczniów klas IV-VI odbywają się zajęcia z programowania w programie Scratch.
W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w wyjazdach edukacyjnych:
- wycieczka klasy 6a do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, podczas której uczniowie wzięli udział w dwóch lekcjach edukacyjnych oraz obejrzeli wystawy muzealne. Lekcja pt.„Widmo światła” miała charakter pokazu połączonego z warsztatami. W trakcie lekcji „Budujemy poduszkowiec”, poznali zasady działania prawdziwego poduszkowca.
Obejrzeli także wystawę „Drukarstwo Krakowskie XV–XX wieku”, dzięki której zapoznali się z bogatą historią krakowskiego drukarstwa. Ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się również wystawa „Wokół koła”, która ukazała im szeroką skalę zastosowania koła nie tylko w nauce, ale i w życiu codziennym;
- wycieczka klasy III b do Gospodarstwa Agroturystyczno-Edukacyjnego „Zwierzyniec – Kopytkowo” w Izdebniku. W Mini ZOO uczniowie spotkali wiele zwierząt, które mogli karmić i głaskać. Poznali między innymi: alpaki, daniele, szopy pracze, bydło szkockie, owce kameruńskie, osiołki. Obcowanie ze zwierzętami sprawiło dzieciom wiele radości. Następnie uczniowie brali udział w miodobraniu. Poznali pracę pszczelarza, przewodnik przybliżył zwyczaje pszczół jako owadów społecznych.
Zajęcia proponowane w ramach projektu "Doświadczamy nauki" wyzwalają twórczą aktywność uczniów i uczą współpracy w grupie podczas podejmowania różnorodnych działań.

20171020 065712

W dniu 18 października klasa IIIa odbyła fantastyczną wycieczkę do gospodarstwa agroturystyczno - edukacyjnego w Izdebniku. W przeddzień wyjazdu klasa została podzielona na trzy grupy, które otrzymały zadania do wykonania po zakończeniu wycieczki. Pierwsza grupa miała za zadanie zdobyć jak najwięcej informacji o egzotycznych zwierzętach przebywających w gospodarstwie. Druga - wykonała ilustracje zwierząt, a trzecia wykonała makietę pasieki, gdyż jednym z punktów wycieczki było miodobranie. Wszystkie grupy znakomicie wywiązały się ze swoich zadań. Była to niezwykle pouczająca wycieczka, podczas której dzieci miały okazję doświadczyć bezpośredniej bliskości zwierząt, nakarmić je, pogłaskać. Poznały też trud pracy pszczelarza, ale przede wszystkim trud pracy pszczoły. Teraz doskonale rozumieją powiedzenie: "Pracowity jak pszczoła".

B.Piórkowska

Lipiec 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31