logo z cieniem 2

img 20180130 122252

30 stycznia 2018 r. nasza klasa VI b uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Na bardzo nowoczesnym Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej wzięliśmy udział w trzech różnych warsztatach:

„Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”. Podczas warsztatów wykonywaliśmy mnóstwo ciekawych eksperymentów, np.: chromatografię barwnika w pisaku przy użyciu wody i bibułki filtracyjnej, zbliżanie dwóch ołówków przy widzeniu obuocznym i przy jednym oku zasłoniętym, wyszukiwanie plamki ślepej w oku, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 i wiele innych. Na zajęciach o trójwymiarze oglądaliśmy zdjęcia w 3D przy pomocy specjalnych okularów. Poznaliśmy na czym polega tworzenie filmów w 3D metodą stereoskopową oraz polaryzacyjną.
Naszym zdaniem była to jedna z lepszych wycieczek ponieważ przez zabawę otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy i na pewno będziemy ją długo wspominać.

Uczniowie klasy VI b

img 20180201 111443

1 lutego br. nasza klasa VI c pojechała na wycieczkę do Krakowa, aby wziąć udział w warsztatach na Uniwersytecie Jagiellońskim. Już na początku nowoczesny budynek Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej budził w nas ciekawość i nieco onieśmielał. Potem zostaliśmy podzieleni na trzy grupy i trzech różnych pracowników uniwersytetu poprowadziło nas do poszczególnych sal. Każda grupa kolejno uczestniczyła w trzech tematycznych zajęciach: „Świat kolorów, kolorowy wszechświat”, „Tajemnicze 3D” oraz „Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności”.
Podczas pierwszych zajęć poznawaliśmy świat barw i poprzez proste eksperymenty szukaliśmy odpowiedzi na pytanie – dlaczego widzimy otaczający nas świat w różnych kolorach? Prowadzący warsztaty o 3D wyjaśniał dlaczego widzimy obraz trójwymiarowy i jak została ta wiedza wykorzystana we współczesnej technologii tworzenia filmów. Ostatnie zajęcia były najciekawsze, prowadzący angażował nas w liczne doświadczenia, za pomocą których wyjaśniał nam zasady dynamiki i działanie sił bezwładności. Było doświadczenie z jazdą na fotelu jednej a potem dwóch koleżanek, wyciąganie kartki papieru spod butelki, kręcenie wiaderkiem ze szklanką wypełnioną wodą o 3600 oraz doświadczenia ze spadającą monetą.

Uczniowie klasy VI c

img 20180118 110407

W dniach 18-19 stycznia 2018r. klasy VIc i VIb uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”.
Uczniowie uczestniczyli dwóch lekcjach edukacyjnych i obejrzeli trzy wystawy: "P JAK PARADOKS - OPOWIEŚĆ O FIACIE 125P", "Wokół koła" oraz "Więcej światła".


Wystawa Wokół koła ma charakter edukacyjny, złożona z ok. 27 stanowisk obsługiwanych bezpośrednio przez zwiedzających według instrukcji i opisów. Stanowiska, choć tematycznie dotyczą różnych dziedzin nauki i życia, wiąże wspólny kształt, jakim jest koło. Można więc samodzielnie podnieść 115 – kilogramowy silnik używając wielokrążków, pojeździć rowerem o kwadratowych kołach, zbudować basztę czy podnieść windę napędzaną kołem deptakowym.
Kolejna wystawa była związana z historią fiata 125p. Powstała z okazji 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji tego modelu w Polsce, we współpracy z miłośnikami youngtimerów, polskich fiatów i pojazdów zabytkowych: Klubem 125p, Stowarzyszeniem FSO Autoklub i Jarzyna Film.
W muzeum zaprezentowanych zostanie około 20 pojazdów w interaktywnej aranżacji – nowoczesnej, ale nawiązującej w każdym detalu do czasów PRL-u.
Trzecia wystawa przybliżyła uczniom naturę światła oraz sposoby jego wytwarzania na przykładzie: żarówki, świetlówki i diody LED. Na wystawie prezentowano zabytkowe żarówki i historię źródeł światła, od tradycyjnej żarówki, do współczesnej diody LED. Na 20 stanowiskach interaktywnych można było porównać wady i zalety lamp, sprawdzić ich wydajność świetlną i zużycie energii elektrycznej oraz zapoznać się ze sposobami wytwarzania światła w stosowanych powszechnie lampach elektrycznych. Dzięki prostym doświadczeniom, dowiedzieliśmy się o podstawowych metodach przetwarzania energii elektrycznej na światło. Poznaliśmy metodę termiczną, stosowaną w tradycyjnych żarówkach i bardziej wydajną luminescencję, czyli świecenie bez udziału wysokiej temperatury, stosowaną w świetlówkach i diodach LED.
Podczas lekcji w muzeum uczniowie poznali pojęcia interferencji i dyfrakcji światła. Sprawdzili czy światło jest białe budując samodzielnie prosty model spektroskopu, który można było po lekcji zabrać do domu. Podczas warsztatów uczniowie sprawdzili jak wyglądają widma światła emitowane przez żarówkę, świetlówkę oraz Słońce.
Największą atrakcją okazały się zajęcia, na których uczniowie budowali swój własny poduszkowiec.
W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historią i budową poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych "bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wyrzymałość.
Warsztaty były bardzo udane. Zaagnażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.


Magdalena Tatara-Popielarczyk
Sylwia Jasiewicz

20171212 161631

12 grudnia odwiedziliśmy Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Zostaliśmy podzieleni na trzy zespoły i każdy z nich wziął udział w trzech warsztatach:

Fizyka w wesołym miasteczku, czyli o sile bezwładności
Tutaj dowiedzieliśmy się co to jest siła bezwładności, gdzie można zaobserwować jej działanie.Okazuje się, że nie tylko w wesołym miasteczku! Pomimo iż tam siły te są najbardziej efektowne, to można obserwować je każdego dnia: w autobusie, w jadalni, w łazience czy w warsztacie samochodowym. Odkryliśmy co to jest siła bezwładności zwłaszcza poprzez samodzielnie wykonywanie doświadczeń i obserwując skutki jej działania. Doświadczenia wywoływały wiele emocji, najwięcej śmiechu i zdziwienia.

Czytaj więcej: Warsztaty przyrodnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim 

dscn2010


Od września tego roku uczniowie klas I – VI mają niepowtarzalną okazję brać udział w projekcie edukacyjnym "Doświadczamy nauki". Nabywają i rozwijają kompetencje matematyczno – przyrodnicze i informatyczne. W klasach II i III wyrównują braki na dodatkowych spotkaniach. W ramach projektu odbywają się następujące zajęcia: matematyczno – przyrodnicze dla klas I-III, przyrodnicze dla klas IV-VI, informatyczne, zajęcia z programowania oraz matematyczne "Matematyka jest wszędzie". Organizowane są również wycieczki edukacyjne.
Uczniowie działając metodą projektu i eksperymentu poszukują odpowiedzi na różnorodne pytania przyrodniczo-matematyczne, poznają świat wielozmysłowo, przeprowadzają doświadczenia i obserwacje, kształcą liczenie w pamięci i sprawność rachunkową.
Podczas zajęć rozwijających kompetencje przyrodnicze doskonalą umiejętność mikroskopowania, przygotowania preparatu mikroskopowego i prowadzenia obserwacji mikroskopowej. Nabywają również sprawność w konstruowaniu eksperymentów wg metody naukowej doskonaląc się w stawianiu pytań badawczych i hipotez.
Dzieci z klas I-III dzieci rozpoczęły swoją przygodę z programowaniem. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż są prowadzone przy użyciu zestawów LEGO WeDo 2.0; tu w świat programowania wprowadza dzieci sympatyczny jeździk Milo. W trakcie zajęć informatycznych dla uczniów klas IV-VI odbywają się zajęcia z programowania w programie Scratch.
W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w wyjazdach edukacyjnych:
- wycieczka klasy 6a do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, podczas której uczniowie wzięli udział w dwóch lekcjach edukacyjnych oraz obejrzeli wystawy muzealne. Lekcja pt.„Widmo światła” miała charakter pokazu połączonego z warsztatami. W trakcie lekcji „Budujemy poduszkowiec”, poznali zasady działania prawdziwego poduszkowca.
Obejrzeli także wystawę „Drukarstwo Krakowskie XV–XX wieku”, dzięki której zapoznali się z bogatą historią krakowskiego drukarstwa. Ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się również wystawa „Wokół koła”, która ukazała im szeroką skalę zastosowania koła nie tylko w nauce, ale i w życiu codziennym;
- wycieczka klasy III b do Gospodarstwa Agroturystyczno-Edukacyjnego „Zwierzyniec – Kopytkowo” w Izdebniku. W Mini ZOO uczniowie spotkali wiele zwierząt, które mogli karmić i głaskać. Poznali między innymi: alpaki, daniele, szopy pracze, bydło szkockie, owce kameruńskie, osiołki. Obcowanie ze zwierzętami sprawiło dzieciom wiele radości. Następnie uczniowie brali udział w miodobraniu. Poznali pracę pszczelarza, przewodnik przybliżył zwyczaje pszczół jako owadów społecznych.
Zajęcia proponowane w ramach projektu "Doświadczamy nauki" wyzwalają twórczą aktywność uczniów i uczą współpracy w grupie podczas podejmowania różnorodnych działań.

20171020 065712

W dniu 18 października klasa IIIa odbyła fantastyczną wycieczkę do gospodarstwa agroturystyczno - edukacyjnego w Izdebniku. W przeddzień wyjazdu klasa została podzielona na trzy grupy, które otrzymały zadania do wykonania po zakończeniu wycieczki. Pierwsza grupa miała za zadanie zdobyć jak najwięcej informacji o egzotycznych zwierzętach przebywających w gospodarstwie. Druga - wykonała ilustracje zwierząt, a trzecia wykonała makietę pasieki, gdyż jednym z punktów wycieczki było miodobranie. Wszystkie grupy znakomicie wywiązały się ze swoich zadań. Była to niezwykle pouczająca wycieczka, podczas której dzieci miały okazję doświadczyć bezpośredniej bliskości zwierząt, nakarmić je, pogłaskać. Poznały też trud pracy pszczelarza, ale przede wszystkim trud pracy pszczoły. Teraz doskonale rozumieją powiedzenie: "Pracowity jak pszczoła".

B.Piórkowska

dscn2010

8 września odwiedziliśmy Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”.
Wzięliśmy udział w dwóch lekcjach edukacyjnych oraz obejrzeliśmy wystawy muzealne.
Lekcja pt.„Widmo światła” miała charakter pokazu połączonego z warsztatami. Wykonaliśmy proste modele spektroskopów, dzięki którym mogliśmy sprawdzić jak wyglądają widma światła emitowane przez żarówkę, świetlówkę oraz Słońce.
W trakcie lekcji „Budujemy poduszkowiec ”, poznaliśmy zasady działania prawdziwego poduszkowca. Zapoznaliśmy się z takimi pojęciami jak: ciśnienie, tarcie, grawitacja
i bezwładność. Wspólnymi siłami zbudowaliśmy poduszkowce, zdolne unieść jedną osobę.
Obejrzeliśmy także wystawę „Drukarstwo Krakowskie XV–XX wieku”, dzięki której zapoznaliśmy się z bogatą historią krakowskiego drukarstwa. Oglądaliśmy maszyny
i narzędzia drukarskie. Mogliśmy zobaczyć, jak zmieniały się techniki stosowane przez drukarzy na przestrzeni dziejów oraz jak powstawały pierwsze drukowane książki.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyła sie również wystawa „Wokół koła”, która ukazała nam szeroką skalę zastosowanie koła nie tylko w nauce, ale i w życiu codziennym. Mogliśmy samodzielnie podnieść 115- kilogramowy silnik używając wielokrążków, pojeździć rowerem o kwadratowych kołach, zbudować basztę czy podnieść windę napędzaną kołem deptakowym.
Wizyta w muzeum była bardzo ciekawa, mieliśmy możliwość uczenia się przez doświadczenie i eksperymentowanie. Zostaliśmy podzieleni na zespoły. Każdy zespół wiadomości zdobyte w czasie wycieczki, a także dodatkowo przygotowane informacje zaprezentował w formie plakatów.

Uczniowie klasy 6a

img 0153
Wiadomości zdobyte w czasie wycieczki utrwaliliśmy wykonując plakaty z poznanymi zwierzętami oraz makiety pasieki. Szukaliśmy dodatkowych informacji w encyklopedii oraz w internecie. Bawiliśmy się świetnie.


Uczniowie klasy III b

img 0130
28 września 2017 roku w ramach projektu unijnego: „Doświadczamy nauki” byliśmy nawycieczce w Gospodarstwie Agroturystyczno-Edukacyjnym „Zwierzyniec – Kopytkowo” w Izdebniku.
W Mini ZOO spotkaliśmy wiele zwierząt, które mogliśmy karmić i głaskać. Poznaliśmy między innymi: alpaki, daniele, szopy pracze, bydło szkockie, owce kameruńskie, osiołki. Bardzo nam się podobały barwne bażanty diamentowe, kaczki i „wesoły" kangur. Obcowanie ze zwierzętami sprawiło nam wiele radości.
Później braliśmy udział w miodobraniu. Poznaliśmy pracę pszczelarza, przewodnik przybliżył nam zwyczaje pszczół jako owadów społecznych. Pozyskiwaliśmy wosk pszczeli z plastrów. Na koniec zajadaliśmy się smacznym i zdrowym miodem prosto z wirówki.

Klasa III b z wychowawcą Teresą Kopszak

Kwiecień 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30