logo z cieniem 2

W dniach 26 maja – 4 czerwca br. 60 uczniów gimnazjum w Makowie Podhalańskim z opiekunami zwiedzało Rumunię, Bułgarię i Węgry.

Naszą kolejną „Zieloną szkołę” rozpoczęliśmy od zwiedzania Rumunii – pierwszym zwiedzanym miastem był Braszów, jedno z miast Siedmiogrodu. Zwiedziliśmy urokliwe uliczki, Rynek, Czarny kościół, fortyfikacje obronne i przeszliśmy najwęższą ulicą w Europie. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie letniej rezydencji królów rumuńskich – pałacu Peles w Sinai. Z zewnątrz położony w górach pałac robił niesamowite wrażenie, ale dopiero w środku można było zobaczyć prawdziwe dzieła sztuki zdobniczej. Rezydencje dzisiejszych milionerów wydają się przy nim bardzo skromne. W następnym dniu zwiedziliśmy stolicę Rumunii – Bukareszt. Częściowo z okien autokaru, a częściowo na nogach zwiedziliśmy piękną stolicę, zwaną Małym Paryżem Europy Wschodniej. Zobaczyliśmy wiele pięknych budowli, m.in. Uniwersytet, Cerkiew Patriarchy, Pałac Parlamentu - drugi pod względem wielkości po amerykańskim Pentagonie budynek na świecie i wiele innych.

Wieczorem dotarliśmy do celu naszej wyprawy – Słonecznego Brzegu w Bułgarii do hotelu położonego nad samym brzegiem Morza Czarnego. Jak się wkrótce okazało nazwa ta jest bardzo myląca ponieważ morze ma piękny turkusowy kolor. W Bułgarii zwiedziliśmy zabytkowy Nesebyr – miasto położone na półwyspie, wpisane na światową listę dziedzictwa UNESCO. Następnie udaliśmy się w rejs statkiem podczas którego widzieliśmy delfiny. Zobaczyliśmy również inne położone na półwyspach miasta – Pomorie i Sozopol, a także jedno z największych miast Bułgarii – Burgas. Czas pomiędzy wycieczkami spędzaliśmy na plażowaniu, kąpielach, spacerach i pałaszowaniu pysznych lokalnych lodów sprzedawanych na wagę.
W drodze powrotnej zobaczyliśmy jeszcze z oddali stolicę Bułgarii – Sofię, przejechaliśmy przez centrum stolicy Serbii – Belgrad i zwiedziliśmy na piechotę stolicę Węgier – Budapeszt. Najpierw wdrapaliśmy się na Wzgórze Gellerta, aby wcześnie rano zobaczyć Budapeszt z góry, następnie udaliśmy się na Wzgórze Zamkowe, gdzie zobaczyliśmy m.in. Zamek, zwiedziliśmy Baszty Rybackie i Kościół Macieja. Po spędzeniu kilku godzin w Budzie zeszliśmy w dół Mostem Łańcuchowym na Dunaju do Pestu, aby zwiedzić bazylikę św. Stefana i słynną ulicą Vaci wrócić do autokaru.
Zwiedziliśmy 3 nowe kraje, zobaczyliśmy z autokaru lub zwiedziliśmy piechotą kolejne 4 stolice, kąpaliśmy się w nowym nieznanym nam wcześniej morzu. Do zobaczenia za rok na kolejnej szkolnej wyprawie!